Przedsiębiorstwa-członkowie Europejskiego Związku Producentów Paneli Laminowanych sprzedały w 2012 roku 460 milionów mkw. podłóg. Pozytywny nastrój członków zarządu EPLF związany jest z ustabilizowaniem poziomu sprzedaży na rynkach, na których funkcjonują członkowie Federacji.
Gdziekolwiek pojawiają się alternatywne rozwiązania dla laminatów, często są produkowane przez członków EPFL, którzy rozwijają nowe dziedziny rynku. Podsumowując – pomimo kryzysu, zwłaszcza widocznego w południowej Europie, sprzedaż podłóg członków EPLF spadła tylko w nieznacznym zakresie.
Dwudziestu dwóch członków zwyczajnych EPLF – europejskich producentów laminatów sprzedało 460 milionów mkw. – w poprzednim roku było to 468 milionów mkw. Wynik ten oznacza spadek o zaledwie 1,7%.
Europa Zachodnia
W czołówce sprzedaży utrzymuje się nadal Europa Zachodnia. Sprzedano tam blisko 298 milionów mkw. podłóg laminowanych (w 2011 roku 299 milionów mkw.). Rynek w ujęciu tego regionu wykazuje zatem względną stabilność (-0,6%). Rynek niemiecki zredukował się do 76 milionów mkw. (w poprzednim roku 80 milionów mkw.), ale nadal pozostaje zdecydowanym liderem jako najsilniejszy rynek w Europie Zachodniej. Zmiana ta jest interpretowana przez specjalistów EPLF jako nie jako reakcja na osłabienie gospodarcze, a zwiększenie udziału innych rozwiązań podłogowych.
Turcja, która tradycyjnie w raportach EPLF jest włączana jako część regionu Europy Zachodniej, osiągnęła sprzedaż na poziomie 66 milionów mkw. (w 2011 roku wynik ten zamknął się w 54 milionach mkw.) – daje to Turcji zaszczytne drugie miejsce. Na ten wynik znaczny wpływ ma wzrost gospodarczy w tym kraju – rośnie populacja, silniejsze są tendencje urbanistyczne, a dodatkowo obserwuje się tam swego rodzaju boom budowlany.
Trzecie miejsce zajmuje rynek francuski – sprzedaż przekroczyła tam 40 milionów mkw. (w 2011 roku – blisko 41 milionów mkw.). Po latach spadków rynek Wielkiej Brytanii względnie się ustabilizował – sprzedano tam 29 milionów mkw. (w poprzednim roku 30 mln mkw.), co dało mu bezpieczną czwartą pozycję w rankingu Europy Zachodniej.
Holandia ma natomiast niezagrożoną pozycję piątą, ale odnotowała spadek na poziomie dwóch milionów mkw. w stosunku do 2011 roku – sprzedaż w 2012 wyniosła 19 milionów mkw. Dla analityków EPFL ten spadek to pierwsza oznaka przesunięcia popytu na tym rynku w stronę innych produktów o podobnych właściwościach – czyli sytuację podobną do rynku niemieckiego.
Znaczącą – dwucyfrową liczoną w milionach sprzedaż – odnotowano także w Hiszpanii – na poziomie 15 milionów mkw. (w 2011 roku wyniosła ona 18 mln mkw.), która zapewniła temu rynkowi w rankingu pozycję szóstą.
Pozostałe 18 krajów tego najważniejszego dla EPLF regionu sprzedaży osiągnęły łącznie sprzedaż na poziomie 53 milionów mkw. (w 2011 roku było to 55 mln mkw.), co oznacza spadek o blisko 4%.
Europa Wschodnia
Spadek poziomu sprzedaży w Europie Wschodniej o 4,8% (sprzedaż 99 mln mkw. w 2012 do 104 mln mkw. w 2011 roku) może mieć różnorodne przyczyny i wskazuje na to, że kurczenie się tego rynku nadal postępuje.
Pozycję lidera obroniła Polska z 24 milionami mkw. sprzedanych podłóg laminowanych (w 2011 roku wynik ten sięgał 26 mln mkw.), jednak depcze jej po piętach Rosja z 23,7 mln mkw. sprzedanych laminatów (w 2011 roku było to 25 mln mkw.). W przypadku tego kraju ELPF uważa, że wynik ten dobrze reprezentuje informacje o wynikach członków Federacji, ale nie o rynku jako całości, który jest de facto oceniany bardziej pozytywnie.
Rynek w Rumunii powoli się ożywia – w 2012 roku sprzedano 9,8 mln mkw. (w 2011 było to 9,2 mln mkw.), wyprzedzając Ukrainę z 8 milionami mkw. (podobnie jak rok wcześniej) oraz Węgry, które ze znacznym spadkiem (4,3 mln mkw. – rok wcześniej 5,5 mln mkw.) straciły pozycję piątą w rankingu Europy Wschodniej na rzecz Bułgarii, w której odnotowano sprzedaż na poziomie 4,8 mln mkw. (w 2011 – 4,4 mln mkw.)
Pozostałe kraje tej części Europy sprzedały w 2012 roku 24 mln mkw., co oznacza spadek o 7,7% w porównaniu z 2011 rokiem (26 mln mkw.).
Ameryka Północna
Tempo spadku sprzedaży w Ameryce Północnej znacznie spadło, w 2012 roku odnotowano sprzedaż 24 mln mkw. (w 2011 roku było to 27 mln mkw.). W 2010 roku sprzedaż firm-członków EPLF do tego regionu świata wyniosła 41 mln mkw. Ze sprzedaży w 2012 roku, 12 mln mkw. trafiło do USA (w 2011 – 13 mln mkw.), tyle samo do Kanady.
Inne regiony
Sprzedaż w Chinach i Hongkongu przekroczyła trzy miliony mkw. (w 2011 roku – 2,3 mln mkw.), w Izraelu 1,9 mln mkw. (w poprzednim roku 2 mln mkw.), w Iranie 1,6 mln mkw. (tyle samo co w poprzednim roku), a w Australii 1,5 mln mkw. (w 2011 roku 1,4 mln mkw.).
Warto wspomnieć także o innych rynkach pozaeuropejskich: w Chile odnotowano sprzedaż na poziomie 6,5 mlnmkw., w Meksyku – 4,3 mln mkw., Kolumbii – 2,1 mln mkw., RPA – 1,9 mln mkw., a w Argentynie 1,6 mln mkw.
Data dodania: 27.02.2013