Tegoroczne czołowe targi branży podłogowej – DOMOTEX w Hanowerze – odwiedziło około 40 tysięcy gości z 80 krajów. Impreza mogłaby mieć znacznie większy zasięg, gdyby nie odbywające się w niemal tym samym terminie targi BAU w Monachium. DOMOTEX 2013 nie był również rewelacyjny pod względem nowinek rynkowych. Dlatego tym bardziej warto podkreślić, że duże wrażenie w Hanowerze robiły polskie firmy.

Zacznijmy od faktów: na targach DOMOTEX 2013 wystawiały się 1350 firmy z 60 krajów. Na stoiskach można było podziwiać dywany, wykładziny (zarówno dywanowe, jak i elastyczne), parkiety i laminaty, a także chemię podłogową, akcesoria i maszyny. Największą powierzchnię targową zajmowały tradycyjnie wykładziny i dywany.

DOMOTEX 2013 odwiedziło 38% Niemców, 30% osób z innych krajów europejskich, 21% z Azji oraz 11% z Ameryki. 90% gości stanowili pracownicy odpowiedzialni bezpośrednio za inwestycje w firmach – w tym osoby odpowiedzialne za zakupy i zaopatrzenie hurtowni (30%) oraz specjalistycznych sklepów detalicznych (20%).

Nowości w umiarkowanej dawce 

Tegoroczne hanowerskie targi nie rzucały na kolana liczbą zaprezentowanych nowatorskich rozwiązań. W segmencie podłóg drewnianych królowały tradycyjne naturalne wybarwienia (choć widoczna była także tendencja do poszerzania oferty o podłogi bielone) oraz fabrycznie wykończone. Spośród nich wyróżniały się podłogi o charakterze postarzanym, np. ręcznie heblowane, z nierównościami. Producenci podłóg laminowanych widocznie dążą natomiast do udoskonalenia struktur swoich paneli, by jeszcze wierniej przypominały drewno. W dziedzinie wykładzin dywanowych zdecydowanie dominowały wyraziste wzory geometryczne i pasy.

Ciekawą inicjatywą była natomiast strefa Flooring Deluxe, w której zaprezentowano w nietypowej formie dywany, pakiety i podłogi laminowane z segmentu Premium.

„TREFFPUNKT HANDWERK” – przestrzeń dla rzemiosła

W 2013 roku po raz pierwszy wszystkie wydarzenia dla przedstawicieli rzemiosła skupiono w jednym miejscu – w hali siódmej, gdzie można było przetestować nowoczesne narzędzia i maszyny, a także wysłuchać ekspertów z branży. Fachowcy stanowią aż 20% gości odwiedzających DOMOTEX.

Polskie firmy górą

Przy okazji tematu Flooring Deluxe, nie sposób pominąć faktu, że do tej przestrzeni został zaproszony także polski producent – Baltic Wood.

Samo uczestnictwo firmy Baltic Wood w tej niecodziennej wystawie było wyróżnieniem, na tym jednak sukcesy firmy z Jasła się nie skończyły – Concept Room Baltic Wooda został wybrany przez odwiedzających najlepszym projektem w kategorii „floor coverings”.

Baltic Wood oprócz Concept Roomu prezentował swoje nowości na pokaźnym stoisku. Uwagę przyciągały także – dzięki swoim nietypowym rozwiązaniom – inne polskie firmy. Godne uwagi były z pewnością podłogi skośne firmy A. Baran, a także deski krzywolinowe marki EVER HOME. O tych rozwiązaniach napiszemy szerzej w artykule o targowych nowościach początku roku.

Targi zdaniem polskich wystawców

Podczas rozmów z polskimi wystawcami, poprosiliśmy ich o opinię dotyczącą targów w Hanowerze. Tradycyjnie przeważały opinie pozytywne, choć zdarzały się również drobne rozczarowania.

Kolejna edycja targów DOMOTEX w Hanowerze odbędzie się w dniach 11-14 stycznia 2014 roku. W tym roku pod marką DOMOTEX odbędą się jeszcze imprezy w Szanghaju (DOMOTEX Asia/CHINAFLOOR – 26-28.03.13), Moskwie (DOMOTEX Russia – 25-17.09.13) oraz w Stambule (DOMOTEX Middle East – 7-10.11.13).

Data dodania: 12.02.2013