Tegoroczne czołowe targi branży podłogowej – DOMOTEX w Hanowerze – odwiedziło około 40 tysięcy gości z 80 krajów. Impreza mogłaby mieć znacznie większy zasięg, gdyby nie odbywające się w niemal tym samym terminie targi BAU w Monachium. DOMOTEX 2013 nie był również rewelacyjny pod względem nowinek rynkowych. Dlatego tym bardziej warto podkreślić, że duże wrażenie w Hanowerze robiły polskie firmy.
Zacznijmy od faktów: na targach DOMOTEX 2013 wystawiały się 1350 firmy z 60 krajów. Na stoiskach można było podziwiać dywany, wykładziny (zarówno dywanowe, jak i elastyczne), parkiety i laminaty, a także chemię podłogową, akcesoria i maszyny. Największą powierzchnię targową zajmowały tradycyjnie wykładziny i dywany.
DOMOTEX 2013 odwiedziło 38% Niemców, 30% osób z innych krajów europejskich, 21% z Azji oraz 11% z Ameryki. 90% gości stanowili pracownicy odpowiedzialni bezpośrednio za inwestycje w firmach – w tym osoby odpowiedzialne za zakupy i zaopatrzenie hurtowni (30%) oraz specjalistycznych sklepów detalicznych (20%).
– Dla przedsiębiorstw, którym zależy na nawiązywaniu międzynarodowych kontaktów i wchodzeniu na nowe rynki, targi DOMOTEX są obowiązkowym terminem w kalendarzu imprez branżowych. To bowiem właśnie tu w jednym miejscu spotykają się potencjalni partnerzy biznesowi ze wszystkich regionów świata – podsumował dr Jochen Köckler z zarządu Deutsche Messe AG.
Nowości w umiarkowanej dawce
Tegoroczne hanowerskie targi nie rzucały na kolana liczbą zaprezentowanych nowatorskich rozwiązań. W segmencie podłóg drewnianych królowały tradycyjne naturalne wybarwienia (choć widoczna była także tendencja do poszerzania oferty o podłogi bielone) oraz fabrycznie wykończone. Spośród nich wyróżniały się podłogi o charakterze postarzanym, np. ręcznie heblowane, z nierównościami. Producenci podłóg laminowanych widocznie dążą natomiast do udoskonalenia struktur swoich paneli, by jeszcze wierniej przypominały drewno. W dziedzinie wykładzin dywanowych zdecydowanie dominowały wyraziste wzory geometryczne i pasy.
Ciekawą inicjatywą była natomiast strefa Flooring Deluxe, w której zaprezentowano w nietypowej formie dywany, pakiety i podłogi laminowane z segmentu Premium.
– Rosnące zainteresowanie odbiorców najwyższej jakości wykładzinami spowodowane jest przede wszystkim ich innowacyjnym i unikatowym wzornictwem – wyjaśnia Jochen Köckler. – Zauważyliśmy ten trend i uczyniliśmy z niego centralny temat targów, by dać wystawcom możliwość zaprezentowania przełomowych idei szerokiemu gronu odbiorców i by skierować uwagę zwiedzających na wyroby klasy Premium.
„TREFFPUNKT HANDWERK” – przestrzeń dla rzemiosła
W 2013 roku po raz pierwszy wszystkie wydarzenia dla przedstawicieli rzemiosła skupiono w jednym miejscu – w hali siódmej, gdzie można było przetestować nowoczesne narzędzia i maszyny, a także wysłuchać ekspertów z branży. Fachowcy stanowią aż 20% gości odwiedzających DOMOTEX.
– Naszym celem było stworzenie wydzielonej dedykowanej platformy, na której spotkają się specjaliści od układania parkietów i wykładzin, malarze, stolarze oraz osoby zajmujące się wykańczaniem i wyposażaniem wnętrz. Udało nam się to osiągnąć dzięki stworzeniu „TREFFPUNKT HANDWERK” w ramach targów DOMOTEX: miejsca spotkań i wymiany wiedzy dla przedstawicieli rzemiosła – wyjaśnia Jochen Köckler.
Polskie firmy górą
Przy okazji tematu Flooring Deluxe, nie sposób pominąć faktu, że do tej przestrzeni został zaproszony także polski producent – Baltic Wood.
– Cieszy nas, że organizatorzy targów DOMOTEX podjęli w tym roku nową, awangardową inicjatywę – postawili na design i innowacyjność. Przejawem tego zwrotu jest ekspozycja Flooring Deluxe, do udziału w której został zaproszony Baltic Wood. Możliwość prezentacji naszej firmy w ramach tego wydarzenia artystycznego jest dla nas dużym wyróżnieniem. Cieszymy się, że nasza praca włożona w to, by Baltic Wood stał się silną marką w półce premium, przyniosła oczekiwane rezultaty – podsumowała Elżbieta Szydłowska, Członek Zarządu, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w firmie Baltic Wood.
Samo uczestnictwo firmy Baltic Wood w tej niecodziennej wystawie było wyróżnieniem, na tym jednak sukcesy firmy z Jasła się nie skończyły – Concept Room Baltic Wooda został wybrany przez odwiedzających najlepszym projektem w kategorii „floor coverings”.
Baltic Wood oprócz Concept Roomu prezentował swoje nowości na pokaźnym stoisku. Uwagę przyciągały także – dzięki swoim nietypowym rozwiązaniom – inne polskie firmy. Godne uwagi były z pewnością podłogi skośne firmy A. Baran, a także deski krzywolinowe marki EVER HOME. O tych rozwiązaniach napiszemy szerzej w artykule o targowych nowościach początku roku.
Targi zdaniem polskich wystawców
Podczas rozmów z polskimi wystawcami, poprosiliśmy ich o opinię dotyczącą targów w Hanowerze. Tradycyjnie przeważały opinie pozytywne, choć zdarzały się również drobne rozczarowania.
– W targach hanowerskich uczestniczymy już po raz kolejny. To wciąż ważne wydarzenie, o prawdziwie międzynarodowym charakterze i mocnym akcencie handlowym. Z pewnością nie nastąpił proces dewaluacji znaczenia tej imprezy – w przeciwieństwie do wielu innych wystaw. DOMOTEX to także barometr kondycji całego sektora. Obecność na tych targach pozwala obserwować zmiany zachodzące na rynku i odpowiednio na nie reagować. Przede wszystkim zaś – pozostać integralną częścią tego rynku – podsumował targi Marcin Szmel, Export Director firmy EFFECTOR SA.
– Na targach DOMOTEX nasza firma wystawia się po raz pierwszy. Jest to dla nas swoisty test możliwości, jakie niosą ze sobą te targi. Dotychczas większość naszych produktów była skierowana na rynek polski, teraz – ponieważ obserwujemy osłabnięcie tego rynku – zdecydowaliśmy się na rozszerzenie sprzedaży o kraje z Europy Zachodniej. Cieszy nas duże zainteresowanie naszym stoiskiem, choć przyznam, że liczyliśmy na większą liczbę gości – dodał Andrzej Herzog, Kierownik ds. Działu Marketingu i Sprzedaży firmy MAT-TAR.
Kolejna edycja targów DOMOTEX w Hanowerze odbędzie się w dniach 11-14 stycznia 2014 roku. W tym roku pod marką DOMOTEX odbędą się jeszcze imprezy w Szanghaju (DOMOTEX Asia/CHINAFLOOR – 26-28.03.13), Moskwie (DOMOTEX Russia – 25-17.09.13) oraz w Stambule (DOMOTEX Middle East – 7-10.11.13).
Data dodania: 12.02.2013