Myśl i koncepcja powstania tego muzeum zrodziła się w 1995 roku. Ostateczny kształt Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie nabrało po upływie prawie… 20 lat. Projekt w wykonaniu fińskiego zespołu Reinera Mahlamäkiego ma łączną powierzchnię 12,8 tys. m2. Jedną trzecią budynku zajmuje wystawa przedstawiająca 1000 lat historii Żydów polskich.
Naród naznaczony historią
Muzeum znajduje się w centrum warszawskiej Dzielnicy Północnej. To miejsce nie jest przypadkowe ponieważ właśnie tu kiedyś była dzielnica żydowska, która rozkwitała i tętniła życiem każdego dnia. Kawiarnie, sklepy, restauracje, a w nich rozmowy po polsku, żydowsku i hebrajsku. Wszystko zmieniło się podczas II Wojny Światowej. Ten obszar zamienił się w getto i na trwałe odmienił losy całej dzielnicy, która nigdy już nie była taka sama.
1000 lat w jednym budynku
Budynek powstał naprzeciwko pomnika Bohaterów Getta. Jego kształt został osadzony na planie kwadratu, który komponuje się z otaczającym go parkiem. Statyczny i wręcz chłodny efekt fasady budynku został uzyskany przez pokrycie jej miedzią oraz szklanymi panelami. Na panelach znajdują się z kolei hebrajskie i łacińskie litery, które tworzą słowo Polin. Nawiązuje ono do legendy o pierwszych żydowskich osadnikach na ziemiach polskich.
Wejście do Muzeum Historii Żydów Polskich zostało wykonane w kształcie hebrajskiej litery taw. Na tę literę zaczynają się słowa tarbut (kultura), tewa (arka) oraz toldot (historia). Ściany holu głównego są pofalowane i przypominają swoim kształtem wąwóz. Jest to nawiązanie do przejścia przez Morze Czerwone, które rozstąpiło się przez Żydami w drodze do Ziemi Obiecanej. Wyrwa w holu głównym jest natomiast symbolem, która obrazuje przerwę w historii narodu żydowskiegopodczas Holocaustu.
W budynku znajduje się sala kinowa oraz koncertowa, która może pomieścić 450 osób. Oprócz tego zwiedzający mogą korzystać z sal warsztatowych, prelekcyjnych, a także restauracji czy przestrzeni dla dzieci. Główna stała wystawa przedstawiająca 1000 lat historii Żydów polskich zajmuje prawie 1/3 całego obiektu. Oprócz tego w muzeum organizowane są wystawy czasowe.
Wyróżnienia na całym świecie
Nietypowe wykonanie wnętrza o tak dużej powierzchni było dużym wyzwaniem. Zaangażowanie wielu specjalistycznych firm pozwoliło jednak na wykonanie dzieła Reinera Mahlamäkiego. Projekt budynku oraz jego realizacja otrzymała kilka wyróżnień w tym The Chicago Athenaeum International Architecture Award, Eurobuild Awards w kategorii Najlepszy Projekt Architektoniczny Roku czy nagrodę Stowarzyszenia Architektów Fińskich (SAFA) – Finlandia Prize for Architecture.
Stabilne podłoże
– Udział w realizacji tak prestiżowego projektu był dla nas wyzwaniem zarówno jeśli chodzi o powierzchnię obiektu, jak i jego specyfikę. Wykonawcy musieli przygotować kilkanaście tysięcy metrów bardzo mocnego i stabilnego podłoża – mówi Adam Wiśniewski z firmy UZIN.
Fachowcy z UZINa wraz z firmami Stol-Mip, Glass i Allfloor przygotowywali podłoża pod posadzki. Zastosowano m.in. technologię wyrównania podłoży za pomocą mas samopoziomujących UZIN NC 170 Level Star. Produkt charakteryzuje się wysokowydajną technologią rozpływania. Jest przeznaczony do stosowania pod wykładziny tekstylne i elastyczne, parkiety oraz płytki ceramiczne, a także kamień naturalny.
– Należało wykonać bardzo wytrzymałe, dobrze chłonne powierzchnie, które szybko osiągną gotowość do układania pokryć podłogowych. Dlatego też zarekomendowaliśmy bardzo szybko wiążącą masę wygładzającą UZIN NC 182 – mówi Adam Wiśniewski. – Zastosowano także podkład UZIN Multimoll® Vlies pod parkiet. Jego włóknista struktura tworzy warstwę zbrojącą przejmując naprężenia ścinające i rozciągające pomiędzy parkietem i parkietem oraz elastyczny podkład wytłumiający UZIN RR 188 na bazie mieszanki poliuretanowo-korkowej, przeznaczony do klejenia na nim parkietu i wykładzin tekstylnych, poprawiający również izolację termiczną – dodaje.
Do wzmocnienia i zaizolowania jastrychu użyto dwuskładnikowego gruntu uszczelniającego na bazie żywicy epoksydowej UZIN PE 460. Parkiet przymocowano dwuskładnikowym klejem poliuretanowym Pallmann P9, który sprawdza się idealnie przy instalacji prawie każdego rodzaju podłóg drewnianych, także gotowych podłóg lakierowanych. Klej nie zawiera rozpuszczalników ani wody przez co nie wpływa on negatywnie na zastosowane elementy podłogowe.
– Na koniec parkiet został zabezpieczony olejem Pallmann Soyabase Plus, gwarantującym zachowanie oddychającej powierzchni podłogi, a znajdujący się w nim dodatek woskowy zapewnia odporność powierzchni na zabrudzenia – mówi Adam Wiśniewski. Efekt przeszedł najśmielsze oczekiwania. – Idea tego budynku, jego nietypowa bryła oraz zastosowanie wielu ciekawych rozwiązań architektonicznych, sprawia, że jest to dziś jedno z najważniejszych miejsc na kulturalnej mapie stolicy – pointuje Adam Wiśniewski.
Data dodania: 20.02.2015