Podczas Międzynarodowych Targów Budownictwa i Architektury BUDMA 2016 w Poznaniu, mieliśmy okazję porozmawiać z Kamilą Kaczkan, specjalistą ds. promocji i marketingu firmy Kaczkan.
Jak oceniłaby Pani 25. edycję targów BUDMA?
Kamila Kaczkan: Przede wszystkim pozytywnie zaskoczyła mnie frekwencja i to pomimo sporego doświadczenia jako wystawca targowy. BUDMA to targi typowo branżowe, dlatego bardzo duża liczba indywidualnych klientów jest dodatkowym atutem. Takie imprezy są z reguły po to, aby podkreślić, że dana firma liczy się na rynku i bardzo dobrze sobie na nim radzi.
W naszym przypadku mogliśmy przedstawić firmę potencjalnym indywidualnym odbiorcom. Byliśmy nastawieni głównie na odbiorców hurtowych, a co za tym idzie na kontrakty długoterminowe. Oczywiście ta grupa również nas nie zawiodła. Nasze stoisko odwiedziło kilkunastu stale współpracujących klientów. BUDMA to świetne miejsce do podtrzymania czy nawet odbudowy relacji handlowych w danej branży.
Targi BUDMA to również idealne miejsce na prezentację najnowszych produktów. Jakie nowości zaprezentowała firma Kaczkan?
K.K.: Podczas targów swoją prapremierę miały nowe wymiary uznanych kolekcji Colours of the World i Colours of the Nature. Są to duże niestandardowe rozmiary. Deski od teraz są dostępne w szerokości 150 oraz 190 mm. Sprawdzają się one doskonale zarówno w pomieszczeniach mieszkalnych, jak i przestrzeniach publicznych, dodając im rozmachu i dostojeństwa.
Nowości to jednak nie wszystko. Co jeszcze można było zobaczyć na Państwa stoisku?
K.K.: Poza nowymi wymiarami desek, prezentowaliśmy dodatkowe wykończenia kolorystyczne jodełki francuskiej – m.in. lakier transparentny UV, olej transparentny UV, Champagne, Vanilla, White Pearl, Coffee, Onyx czy Grey Eagle. Dodatkowo odwiedzający mieli okazję zapoznać się z dwoma nowymi wybarwieniami desek podłogowych. W linii Colours of the Nature, obejmującej podłogi wykończone w olejach naturalnych wykorzystano olej White Wash. Olejowanie tą techniką sprawia, że na powierzchni podłogi powstają efektowne smugi, tworzące interesujące wzory. Z kolei w kolekcji Colours of the World, która zdobyła m.in. Złoty Medal Warsaw Build 2015, zastosowano lakier UV Grey Eagle, który nadaje podłodze elegancki połysk z lekkim odcieniem srebrzystej szarości.
Jakby miała Pani wybrać najważniejszą cechę, która najlepiej oddaje charakter Państwa podłóg, to co by to było?
K.K.: Produkty marki Kaczkan charakteryzują się bardzo wysoką precyzją wykonania oraz jakością pod względem dalszego użytkowania. Jest to możliwe dzięki 30-letniemu doświadczeniu i innowacyjnym technologiom. Warto przybliżyć sam proces produkcji, który w firmie Kaczkan ma wymiar kompleksowy tzn. produkcja przebiega od przerobu surowca przywiezionego prosto z lasu, do wykonania podłogi gotowej bezpośrednio do użytkowania. Przetwarzanie surowca w półfabrykaty odbywa się w tartaku w Kiełkutach – jest to jeden z najbardziej innowacyjnych tartaków w Europie, a zarazem to jedyny w Polsce, który jest całkowicie zamknięty w hali.
Ciąg technologiczny zaczyna się od kłody drewna, a kończy na gotowym fryzie czy tarcicy. Kolejnym etapem produkcji są fabryki gotowych wyrobów w Klonowym Dworze, gdzie przy pomocy innowacyjnych ciągów technologicznych powstają podłogi drewniane. Można byłoby pokusić się o stwierdzenie, że wysoko zaawansowane parki technologiczne same tworzą produkt. W rzeczywistości jednak tak nie jest. Już na etapie wyboru i selekcjonowania surowca, doświadczenie ma ogromne znaczenie. Mam tu na myśli obróbkę surowca, jego suszenie i dalsze poddawanie obróbkom wykończeniowym, na które reaguje drewno. Sztuka polega na tym, aby znać wszystkie reakcje drewna np. na temperaturę. Dzięki temu produkt nie będzie stwarzać problemów podczas użytkowania przez ostatecznego klienta. Jakość wyrobów firmy Kaczkan przekłada się również na wielkość eksportu do krajów UE (m.in. Włoch, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Holandii) oraz Australii i Szwajcarii.
Polskie produkty z branży podłogowej coraz częściej znajdują uznanie na rynkach zachodnich. W związku z tym jak można ocenić rozwój podłóg drewnianych w Polsce na przestrzeni ostatnich kilku lat?
K.K.: Z moich obserwacji polskiego rynku podłóg drewnianych, a nawet całej branży drzewnej mogę stwierdzić, że ten sektor rynkowy odnotował progres na przestrzeni kilku ostatnich lat. Ten sukces jest poparty kilkunastoletnim, a nawet kilkudziesięcioletnim doświadczeniem w rzemiośle drzewnym. Uważam, że w dużym stopniu progres zawdzięczamy rynkom zachodnim, które doceniły polskie rzemiosło i polski produkt wysokiej jakości. To właśnie te rynki są motorem napędowym i przyczyniają się do rozwoju takich firm jak Kaczkan. Rynki zagraniczne narzucają nam swoje wymagania, ale również pokazują techniczne rozwiązania i tym samym inspirują do rozwoju. Obserwacja i zapożyczanie rozwiązań technologicznych to jeden z najprostszych ekonomicznych sposobów rozwoju. Myślę, że przy takim podejściu przedsiębiorców oraz umiejętności wdrożenia innowacyjnych technologii, a także co za tym idzie, poszerzenia swojego asortymentu według potrzeb rynkowych, branża drzewna była i nadal jest gotowa na zmiany zachodzące na polskim rynku wyposażenia wnętrz. Skoro polscy producenci zaspokajają wymagające rynki europejskie, to dlaczego nie mieliby usatysfakcjonować rodzimego rynku? Można zaobserwować, że Polacy są otwarci na design i europejskie trendy, a także stawiają na jakość i trwałość oraz oczywiście naturalność i pochodzenie produktu.
Rozmawiał: Radosław Kaczmarek
Data dodania: 15.03.2016