Najbardziej popularnym pokryciem podłogowym w Europie są płytki ceramiczne, tuż przed podłogami drewnianymi i podłogami laminowanymi – takie wnioski wypływają z badania przeprowadzonego na zlecenie FEP przez InSites Consulting w siedmiu europejskich krajach.

Klimat gospodarczy oddziałuje na decyzje konsumentów o wyborze podłogi, ale nie ma większego wpływu na popyt na parkiety. 6 na 10 osób chce wymienić podłogi w swoich domach, zwłaszcza w salonie, sypialni i kuchni. Drewniana podłoga kojarzy się ludziom z naturą i ciepłem, traktują ją jako dobrą inwestycję na długie lata, w dodatku wpisującą się w ekologiczny trend.

Posadzki ceramiczne, które są od lat najpopularniejszym pokryciem podłogowym w Europie, zamontowano w 90% domów i mieszkań. Podłogi drewniane można spotkać natomiast w 46% domów i mieszkań Europejczyków. Na kolejnym miejscu uplasowały się laminaty (33%).

Udziały w rynku tracą natomiast wykładziny, zarówno dywanowe (24%), jak i winylowe (16%).

Popularność podłóg drewnianych jest różna w różnych krajach. Zdecydowanie królują one wśród wyborów Szwedów – można je bowiem spotkać w aż 8 z 10 domów. W pierwszej trójce znajduje się również Polska (71%) i Austria (65%). Najrzadziej podłogi drewniane można spotkać w hiszpańskich domach i mieszkaniach – odsetek ten stanowi zaledwie 17%.

We wszystkich badanych krajach wyniki ankiety wykazały delikatny wzrost udziału w rynku podłóg drewnianych na przestrzeni ostatnich dwóch lat.

Profesjonalne sklepy podłogowe wygrywają z marketami

61% badanych deklarowało chęć zakupu podłogi w ciągu najbliższych trzech lat – zmiany głównie dotyczą takich pomieszczeń jak salon, sypialnia i kuchnia. 39% planujących wymianę podłogi deklarowało natomiast, że zdecyduje się na podłogę drewnianą, a 46% zamierza kupić ceramikę.

Na decyzję klientów największy wpływ ma wizyta w sklepie i uzyskanie informacji na temat konserwacji i czyszczenia wybranego rodzaju podłogi, a także możliwość obejrzenia „na żywo” próbki. Dla kupujących ważna jest również opinia innych ludzi (38%) oraz ich wcześniejsze doświadczenia (41%).

W ciągu ostatnich lat można było zauważyć, że klienci coraz większą wagę przykładają do opinii ekspertów przy podejmowaniu decyzji dotyczących rozwiązań podłogowych. Znajduje to odzwierciedlenie w obserwacji, z której wynika, że klienci wolą dokonać zakupu parkietu w specjalistycznym sklepie (45%) niż w markecie budowlanym (39%). Jednak wciąż największy odsetek obecnie zamontowanych podłóg był kupowany w sieciach DIY, po konsultacji w profesjonalnych sklepach.

Liczy się ciepło i natura

Obserwując trendy, widzimy, że ludzie coraz bardziej dbają o wystrój domu lub mieszkania, w którym żyją. 87% stwierdza, że podłoga to bardzo ważny element w ich domach. Ludzie wolą kupować autentyczne produkty, nawet jeśli wiąże się to z większym kosztem. Nie oznacza to jednak, że budżet nie jest już problemem. Kryzys jest widoczny zwłaszcza w Europie Południowej.

Przedstawione wnioski są oparte o wyniki badania rynku przeprowadzone przez InSites Consulting na zamówienie FEP (Europejskiej Federacji Przemysłu Parkietowego) w kwietniu 2011 roku. W ankiecie wzięło udział 5610 konsumentów z siedmiu krajów: Francji, Hiszpanii, Szwecji, Niemiec, Polski, Austrii i Włoch. Dane są reprezentatywne dla każdego kraju oraz dla Europy pod względem wieku (25-70 lat) i płci.

Data dodania: 04.07.2011