Choć najczęściej w europejskich domach spotkać można podłogi ceramiczne, to aż pięciu na dziesięciu mieszańców Starego Kontynentu deklaruje chęć wymiany podłogi i wskazuje, że najlepszą długoterminową inwestycją jest podłoga drewniana.
Taki trend prezentują wyniki ankiety konsumenckiej przeprowadzonej przez InSites Consulting na zlecenie FEP (Europejskiej Federacji Przemysłu Parkietowego). W internetowym badaniu wzięło udział ponad osiem tysięcy konsumentów z ośmiu krajów: Holandii, Francji, Hiszpanii, Szwecji, Niemiec, Polski, Austrii i Włoch.
Na europejskich podłogach królują płytki
Płytki ceramiczne to najczęściej spotykany rodzaj podłogi w Europie – są zamontowane w aż 89 procentach domów i mieszkań. Na drugim miejscu plasują się podłogi drewniane, które zdobią 43 procent domostw. Na podium są także podłogi laminowane, które ma w swoich domach 34 procent respondentów. 27 procent ankietowanych w swoim miejscu zamieszkania ma wykładziny dywanowe, a 19 procent winylowe.
Drewniane podłogi najbardziej cenią Szwedzi – można je spotkać w 8 na 10 domach. Bardzo dużą popularnością cieszą się także w Polsce (67%) oraz w Austrii (65%). Najrzadziej możemy spotkać drewno na podłogach w hiszpańskich mieszkaniach – jest to zaledwie 16 procent.
Podłogi drewniane najczęściej są montowane w sypialniach i salonach. Zwykle są klejone lub przybijane, coraz popularniejsze są także podłogi montowane na pływająco.
Chcemy zmian
Aż połowa badanych deklarowała chęć wymiany podłogi w ciągu najbliższych pięciu lat. Europejczycy myślą głównie o wymianie podłóg w salonach, sypialniach i kuchniach. Większość wolałaby zamontować nową podłogę na pływająco – takie zadanie ma 60 procent respondentów.
45 procent ankietowanych deklaruje, że wolałoby kupić parkiet w specjalistycznych salonach, 39 procent uznało natomiast, że najlepszym miejscem do zakupu materiałów na podłogi są markety. Większość podłóg, które obecnie mają w swoich domach badani zostało jednak zakupionych właśnie w dużych sieciach budowlanych, ale po konsultacji z przedstawicielem profesjonalnego salonu.
– Ludzie mają tendencję do odwiedzania najpierw profesjonalnych sklepów i traktowania ich jako źródła informacji, a później wykorzystywania tej wiedzy przy zakupach w markecie – wyjaśnia Christophe Vergult, wspólnik zarządzający InSites Consulting.
Jak wykazało badanie, dla Europejczyków wizyta w sklepie jest kluczowym elementem w procesie podejmowania decyzji zakupowej. Równie ważne są informacje dotyczące poziomu trudności utrzymania podłogi w dobrym stanie, sposobów pielęgnacji i czyszczenia, a także możliwość obejrzenia próbek materiałów.
Mniej ważną, choć wciąż istotną kwestią przy wyborze podłogi jest dla badanych opinia innych (39%) oraz własne wcześniejsze doświadczenia (38%).
Naturalne drewno to dobra inwestycja
Trendy wskazują, że ludzie coraz większą wagę przywiązują do wystroju miejsc, w których mieszkają. Przy urządzaniu mieszkań lub domów preferują prawdziwe, naturalne materiały, nawet jeśli wiążą się one z wyższymi kosztami.
Nie można jednak powiedzieć, że Europejczycy nie liczą się ze swoimi finansami. Większość wierzy bowiem, że kryzys ekonomiczny ma i nadal będzie miał silny wpływ na ich obecne i przyszłe wydatki. Podłogę drewnianą postrzegają jako długoletnią inwestycję, która w dodatku nadaje wnętrzu o wiele bardziej przytulny klimat niż podłogi laminowane, ceramiczne, kamienne, betonowe, winylowe i dywanowe.
EKO-TREND
Podłogi drewniane mają dla Europejczyków, którzy coraz bardziej zwracają uwagę na ochronę środowiska i ekologię, jeszcze jedną, niepodważalną zaletę – są materiałami naturalnymi i autentycznymi. Nie kojarzą się badanym z użyciem środków chemicznych, co potęguje przekonanie, że w ekologicznym domu podłogi powinny być z drewna.
Data dodania: 29.11.2010