W 2011 roku 22 firmy członkowskie EPFL – Europejskiego Związku Producentów Paneli Laminowanych – osiągnęły łączną sprzedaż laminatów produkowanych w Europie na poziomie 468 milionów m2. W porównaniu do poprzedniego roku wynik ten oznacza spadek o 4% (w 2010 roku sprzedano bowiem 487 milionów m2).
W sprzedaży podłóg laminowanych dominują zachodnie rynki Europy. W ubiegłym roku utrzymały stabilny poziom sprzedaży (na poziomie 299 milionów m2).
Tradycyjnie Niemcy na czele
Liderem rynku pozostają Niemcy – z roczną sprzedażą na poziomie 80 milionów m2 (dla porównania w 2010 roku sprzedaż w tym kraju wyniosła 83 miliony m2). Na drugim miejscu uplasowała się natomiast Turcja ze stabilnym poziomem sprzedaży – 54 miliony m2.
Trzecia w rankingu jest Francja, gdzie sprzedaż również utrzymała się na poziomie z 2010 roku i wyniosła 41 milionów m2. Czwarta pozycja należy do Wielkiej Brytanii, która odnotowała wzrost zainteresowania podłogami laminowanymi (sprzedaż na poziomie 30 milionów m2; w roku 2010 poziom ten wyniósł 29 milionów). Piąte miejsce w rankingu sprzedaży wśród krajów Europy Zachodniej zajmuje Holandia, która podobnie jak Turcja czy Francja, utrzymała poziom sprzedaży z 2010 roku – choć na mniejszym poziomie – 21 milionów m2.
Na wschodzie też bez (większych) zmian
Producenci podłóg laminowanych z Europy Wschodniej sprzedali w minionym roku w sumie 103 miliony m2, co stanowi spadek w stosunku do poziomu sprzedaży z 2010 roku o 5,5% (poprzednio sprzedano bowiem 109 milionów m2).
Na czele rankingu w tej części Europy, podobnie jak w ubiegłym roku, jest Polska ze sprzedażą na poziomie 26 milionów m2 (2010: 29 milionów m2). Drugim największym rynkiem jest Rosja, która utrzymała poziom sprzedaży z kilku ostatnich lat – 25 milionów m2. Na trzecim miejscu plasuje się Rumunia, która odnotowała spadek z 13 milionów m2 w 2010 na 9 milionów w 2011.
Jedynym krajem Europy Wschodniej, który zanotował wzrost sprzedaży była Ukraina: z 6 milionów w 2010 roku na 8 milionów w 2011 roku. Na piątej pozycji pozostają Węgry z 6 milionami m2 sprzedanych podłóg laminowanych.
Spadki w Ameryce Północnej
Największe spadki sprzedaży laminatów firmy europejskie odnotowały na rynku północnoamerykańskim – z 41 milionów m2 w 2010 na 27 milionów m2 w 2011 roku. Do tak dużego obniżenia zainteresowania podłogami laminowanymi przyczyniła się trudna sytuacja gospodarcza w USA. Do rynku spadkowych dołączyła także Kanada.
Ameryka Południowa utrzymuje się natomiast na stabilnym poziomie 16 milionów m2.
Sprzedaż w Azji rośnie
Europejskie firmy w Azji sprzedały w 2011 roku około 11 milionów m2 podłóg laminowanych, co oznacza wzrost w stosunku do poprzednich lat. EPLF jako przyczynę wzrostu wskazuje większe zainteresowanie rynków izraelskiego i irańskiego.
EPLF: jesteśmy zadowoleni
– Nie tryskamy radością, ale jesteśmy zadowoleni – podsumowuje miniony rok Luger Schindler, prezes EPLF. Europejski przemysł podłóg laminowanych wyróżnia się na światowym tle wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań oraz technologicznym know-how.
Rozwój technologii umożliwia nadawanie powierzchniom laminatów coraz większej autentyczności oraz wykreowanie niestandardowych dekorów.
W 2012 roku EPLF będzie kontynuowało pracę nad standaryzacją parametrów ekologicznych, takich jak próg emisji VOC – szkodliwych lotnych związków organicznych, znajdujących się w praktycznie każdym produkcie budowlanym. Nowe regulacje powinny wejść w życie pod koniec bieżącego roku.
Rok 2011 zdaniem producentów
Jak miniony rok oceniają producenci paneli laminowanych?
Jarosław Masina, Kroponol
– To był trudny rok pod względem możliwości dotarcia do klienta indywidualnego i współpracy z naszymi dystrybutorami. Uczestniczyliśmy w prawdziwej walce o klienta, ale dzięki temu nastąpiła poprawa jakości punktów handlowych, co jest pochodną tej złej sytuacji i, ostatecznie, stanowi dla nas korzyść.
Anna Wopanowicka, Balterio
– Zarówno dla Balterio, jak i dla większej grupy naszych partnerów handlowych rok 2011 zakończył się dobrym wynikiem w porównaniu do 2010 r. Najlepszą receptą jest mobilizujący optymizm i dopasowanie się do zapotrzebowania rynku. Jesteśmy pełni wiary, że rok 2012 nie będzie gorszy.
Bartłomiej Cybulski, Quick Step
– Firma Unilin odnotowała wzrost sprzedaży, a motorem napędowym była Europa Wschodnia. W Polsce mieliśmy bardzo duży wzrost sprzedaży, przy bardzo kurczącym się rynku. Oferujemy jednak klientowi kompleksowe rozwiązania sprzedając nie tylko podłogi, ale również podkłady wyciszające, listwy dylatacyjne oraz przypodłogowe, środki do czyszczenia podłóg oraz system wykończenia schodów. Wszystko jest idealnie dopasowane kolorystycznie i gwarantuje długoletnie bezproblemowe użytkowanie.
Niemal wszyscy nasi partnerzy, w każdym miejscu w kraju sprzedali większą ilość naszych produktów niż w latach poprzednich. Jest to dowód na dojrzałość konsumentów, którzy gotowi są zapłacić więcej za produkt najwyższej jakości.
Wielu naszych klientów chciało kupić podłogi drewniane. Jednak nie ma możliwości zakupu podłóg drewnianych w dobrej selekcji i ciekawej kolorystyce w cenie porównywalnej do naszych paneli. O podłogach egzotycznym w tych cenach można w ogóle zapomnieć. Do tego dochodzi łatwość utrzymania paneli.
Data dodania: 29.03.2012