W 2011 roku 22 firmy członkowskie EPFL – Europejskiego Związku Producentów Paneli Laminowanych – osiągnęły łączną sprzedaż laminatów produkowanych w Europie na poziomie 468 milionów m2. W porównaniu do poprzedniego roku wynik ten oznacza spadek o 4% (w 2010 roku sprzedano bowiem 487 milionów m2).

W sprzedaży podłóg laminowanych dominują zachodnie rynki Europy. W ubiegłym roku utrzymały stabilny poziom sprzedaży (na poziomie 299 milionów m2).

Tradycyjnie Niemcy na czele

Liderem rynku pozostają Niemcy – z roczną sprzedażą na poziomie 80 milionów m2 (dla porównania w 2010 roku sprzedaż w tym kraju wyniosła 83 miliony m2). Na drugim miejscu uplasowała się natomiast Turcja ze stabilnym poziomem sprzedaży – 54 miliony m2.

Trzecia w rankingu jest Francja, gdzie sprzedaż również utrzymała się na poziomie z 2010 roku i wyniosła 41 milionów m2. Czwarta pozycja należy do Wielkiej Brytanii, która odnotowała wzrost zainteresowania podłogami laminowanymi (sprzedaż na poziomie 30 milionów m2; w roku 2010 poziom ten wyniósł 29 milionów). Piąte miejsce w rankingu sprzedaży wśród krajów Europy Zachodniej zajmuje Holandia, która podobnie jak Turcja czy Francja, utrzymała poziom sprzedaży z 2010 roku – choć na mniejszym poziomie – 21 milionów m2.

Na wschodzie też bez (większych) zmian

Producenci podłóg laminowanych z Europy Wschodniej sprzedali w minionym roku w sumie 103 miliony m2, co stanowi spadek w stosunku do poziomu sprzedaży z 2010 roku o 5,5% (poprzednio sprzedano bowiem 109 milionów m2).

Na czele rankingu w tej części Europy, podobnie jak w ubiegłym roku, jest Polska ze sprzedażą na poziomie 26 milionów m2 (2010: 29 milionów m2). Drugim największym rynkiem jest Rosja, która utrzymała poziom sprzedaży z kilku ostatnich lat – 25 milionów m2. Na trzecim miejscu plasuje się Rumunia, która odnotowała spadek z 13 milionów m2 w 2010 na 9 milionów w 2011.

Jedynym krajem Europy Wschodniej, który zanotował wzrost sprzedaży była Ukraina: z 6 milionów w 2010 roku na 8 milionów w 2011 roku. Na piątej pozycji pozostają Węgry z 6 milionami m2 sprzedanych podłóg laminowanych.

Spadki w Ameryce Północnej

Największe spadki sprzedaży laminatów firmy europejskie odnotowały na rynku północnoamerykańskim – z 41 milionów m2 w 2010 na 27 milionów m2 w 2011 roku. Do tak dużego obniżenia zainteresowania podłogami laminowanymi przyczyniła się trudna sytuacja gospodarcza w USA. Do rynku spadkowych dołączyła także Kanada.

Ameryka Południowa utrzymuje się natomiast na stabilnym poziomie 16 milionów m2.

Sprzedaż w Azji rośnie

Europejskie firmy w Azji sprzedały w 2011 roku około 11 milionów m2 podłóg laminowanych, co oznacza wzrost w stosunku do poprzednich lat. EPLF jako przyczynę wzrostu wskazuje większe zainteresowanie rynków izraelskiego i irańskiego.

EPLF: jesteśmy zadowoleni

 – Nie tryskamy radością, ale jesteśmy zadowoleni – podsumowuje miniony rok Luger Schindler, prezes EPLF. Europejski przemysł podłóg laminowanych wyróżnia się na światowym tle wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań oraz technologicznym know-how.

 Rozwój technologii umożliwia nadawanie powierzchniom laminatów coraz większej autentyczności oraz wykreowanie niestandardowych dekorów.

W 2012 roku EPLF będzie kontynuowało pracę nad standaryzacją parametrów ekologicznych, takich jak próg emisji VOC – szkodliwych lotnych związków organicznych, znajdujących się w praktycznie każdym produkcie budowlanym. Nowe regulacje powinny wejść w życie pod koniec bieżącego roku.

Rok 2011 zdaniem producentów

Jak miniony rok oceniają producenci paneli laminowanych?

 

Data dodania: 29.03.2012