Jak donosi FEP (Europejska Federacja Przemysłu Parkietowego), na podstawie szacunkowych danych przedstawicieli krajów członkowskich, w minionym roku rynek parkietów skurczył się o ok. 5 proc.
Dane te zostały przedstawione na ostatnim posiedzeniu Rady FEP, podczas targów Domotex w Hanowerze. Należy jednak postrzegać je jako pierwsze prognozy, z zastrzeżeniem zmian, w oczekiwaniu na kompletne dane, które mają być przekazane podczas dorocznego spotkania FEP, na początku czerwca w hiszpańskiej Maladze.
Zmiany na rynku
W ostatnich latach byliśmy świadkami wahań na rynku parkietów w zależności od kraju, a także okresu roku. Jednak ogólny obraz nie wydaje się być już tak spolaryzowany, jak niegdyś. Kraje, które dotychczas wiodły prym na rynku wydają się tracić impet.
Stabilna Europa Środkowa, spadki na południu i północy
W perspektywie regionalnej, można stwierdzić, że rynki na południu UE, takie jak Hiszpania, Włochy czy Francja wciąż borykają się ze stratami, które mogą osiągnąć nawet dwucyfrowy poziom. Nieco inaczej przedstawia się sytuacja na północy, jednak i tam producenci odnotowują spadki sprzedaży. W lepszej kondycji jest stabilny rynek szwedzki. Europa Środkowa pozostaje ciągle najbardziej rozwojowym regionem, w którym np. Szwajcaria notuje sześcioprocentowy wzrost!
Na zachodzie – ewolucja konsumpcji
Zarówno Austria, jak i Niemcy powinny zanotować ewolucję konsumpcji prywatnej w roku 2013, która kształtowała się na poziomie poniżej zera. Te dane i tendencje muszą być rozpatrywane w świetle głównych wyzwań stojących przed sektorem, zarówno dziś, jak i w omawianym 2013 roku. Należy brać pod uwagę silną konkurencję, niezwykle wysoką stopę bezrobocia w wielu ważnych regionach UE oraz wahania kursu walut, a zwłaszcza kurs EUR w stosunku do USD.
Optymistyczne prognozy
Choć walka producentów parkietów z rynkowymi przeciwnościami, w niektórych regionach może dawać powody do niepokoju, najnowsze prognozy gospodarcze Komisji Europejskiej dają podstawy do optymizmu. Powinno to dać impuls do ogólnego zaufania konsumentów w całej Europie. Wszyscy członkowie Rady z pełną stanowczością podkreślają wnioski z badań percepcji konsumentów, przeprowadzonych przez Europejską Federację Przemysłu Parkietowego, które potwierdzają, że:
– Parkiet jest doskonałym produktem naturalnym, bardzo cenionym i pożądanym przez konsumentów, którzy widzą go jako niezbędny element wystroju swojego wnętrza w przyszłości.
W tym kontekście, przewodniczący FEP Lars Gunnar Anderson powiedział:
– Mamy wszelkie powody, by sądzić, że obecny trend jest cykliczną ewolucją, ale nie zmianą strukturalną. Nawet jeśli lata dużych wzrostów w okresie od 1991-2007 mamy za sobą, a w ostatnim czasie odnotowaliśmy korekty spadkowe, nie ma wątpliwości, że na horyzoncie widać lepsze dni – potwierdza Lars Gunnar Anderson, przewodniczący FEP
Europejska Federacja Przemysłu Parkietowego grupuje czołowych europejskich producentów parkietów. Walne Zgromadzenie i 39. Kongres Parkietowy odbędą się w dniach 5 i 6 czerwca w Maladze w Hiszpanii. Wówczas poznamy szczegółowe dane dotyczące produkcji i sprzedaży parkietów w 2013 r.
Data dodania: 01.04.2014