Podczas listopadowych targów KAMIEŃ-STONE 2011 mieliśmy okazję zobaczyć nowe materiały i produkty firm z branży kamieniarskiej. Co będzie na topie w 2012 roku? Jakich nowości możemy oczekiwać? Zapraszamy do lektury.
Kamień, choć coraz popularniejszy we wnętrzach, nie jest materiałem, który corocznie pojawia się w wielu nowych odsłonach. Jako materiał naturalny jego zasoby się ograniczone, a nowe kamieniołomy otwierane są stosunkowo rzadko.
Podczas tegorocznej edycji poznańskich targów branży kamieniarskiej zapytaliśmy przedstawicieli kilku firm o produkty, które prezentowali podczas KAMIEŃ-STONE, a także o ich opinie dotyczące trendów w nadchodzącym roku.
Nowe metody obróbki materiałów kamiennych
Trendem, który najczęściej wskazywali nam przedstawiciele firm kamieniarskich są wciąż zmieniające się metody obróbki kamienia. Nowe możliwości pozwalają na osiąganie nowych efektów na tych samych materiałach.
– Do tej pory kamień był zwykle polerowany i dość ładnie się w tym wydaniu prezentował. W tej chwili często jest polerowany i następnie zmatawiany. Efektem jest to, że ma połysk, ale nie jest śliski i nie widać na nim brudu. Takie są oczekiwania klientów i do ich spełniania zawsze dążymy, choć z roku na rok stają się coraz bardziej wymagający – mówił Piotr Gurzyński z firmy KLINK INTERNATIONAL.
– W tej chwili mocno popularne są w ogóle powierzchnie szczotkowane, mniej polerowane, zwłaszcza na ścianach, ale również na podłodze – dodaje Przemysław Oleszczyk z firmy INTERSTONE. – Szczotkowanie to jeden trend, drugim jest sposób układania kamienia na tzw. efekt lustrzany. Są to kamienie, które mają wyraźne przeżylenia, spolerowane z dwóch stron, które po rozłożeniu i ułożeniu obok siebie utworzą właśnie odbicie lustrzane. Daje to bardzo ciekawy efekt.
Modne kolory i klasyczne materiały
Wśród najpopularniejszych materiałów kamiennych pozostają wciąż marmury i granity.
– Na pewno cały czas są popularne marmury włoskie. Klienci najczęściej o nie pytają. Jeżeli chodzi o kolory, to wszelkiego rodzaje szarości są jak najbardziej trendy i na pewno w tym sezonie nic się nie zmieni – uważa Kornel Kasprzak z włoskiej firmy Antolini Luigi.
Polacy najchętniej widzą w swoich wnętrzach granity i marmury, coraz częściej decydują się także na trawertyny i piaskowce.
– Jeśli chodzi o kolorystykę granitów to popularne są wciąż kolory żółte czy złote, które świetnie wyglądają na dużych powierzchniach. W przypadku marmurów Polacy najczęściej wybierają kolory beżowe lub kremowe. Lubiane w tej chwili są także szarości, ogólnie kolorystyka przypominająca beton – dodaje Przemysław Oleszczyk.
Modne nie tylko w branży kamieniarskiej szarości dobrze wpasowują się w nowoczesne trendy aranżacji wnętrz.
– Nowoczesny styl, popularny wśród osób, które urządzają kuchnie jest lansowany przede wszystkim przez projektantów – wyjaśnia Tomasz Helcberger z firmy GRAMI ITALIA. – Klienci samodzielnie wybierają raczej materiały o ciepłej kolorystyce – beże, żółcie.
Pożądane nowości
Mimo że branża kamieniarska nie obfituje w nowości, tak jak inne dziedziny związane z materiałami do wykańczania wnętrz, firmy starają się by co roku nie zabrakło nowinek.
– Oprócz kolekcji wykonanych z granitów i marmurów mamy materiał nazwany przez nas Shell Stone, wykonany z masy perłowej – mówi Kornel Kasprzak z Antolini Luigi. – Jest to wyższa półka materiałów, przeznaczona typowo do wnętrz. Shell Stone ma postać płyt, materiał ze sztucznie hodowanej masy perłowej jest wyklejany na 2-centymentrowych podkładach marmurowych. Inną nowością są wzory grawerowane na tradycyjnych materiałach. W tej chwili posiadamy około dwunastu wzorów.
– Swoistą nowością w naszej ofercie są kwarcogranity, czyli już materiały pochodzenia sztucznego, ale w większości wykonywane z kwarcu – wyjaśnia Przemysław Oleszczyk z Interstone. – W przeciwieństwie do kamienia naturalnego jest tu możliwa do uzyskania kolorystyka bardziej jednolita. Materiał jest głównie wykorzystywany jako blaty kuchenne, ale równie dobrze można go stosować na podłogę i inne powierzchnie. Kwarcogranity mają właściwości zbliżone do granitu, ale dzięki dodatkowi żywicy są bardziej elastyczne, odporne na kwasy i w pewnym stopniu też odporne na temperaturę. Cena tego materiału waha się od 500 do 1000 złotych za metr kwadratowy.
Stabilny rok 2011
Przedstawiciele branży kamieniarskiej nie narzekają na mijający rok. Większość firm osiągnęła stabilność, część nawet odnotowała wzrosty. O spadkach wspominało niewielu.
– Najgorszy był 2009 rok. Natomiast porównując 2011 z poprzednim odczuliśmy tendencję wzrostową – mówi Kornel Kasprzak z Antolini Luigi, a Piotr Gurzyński z firmy KLINK INTERNATIONAL dodaje: – Kryzys jest zauważalny w sprzedaży płytek, kamienie wciąż sprzedają się dobrze. Odnotowaliśmy pięciokrotny wzrost właśnie ze względu na to, że rozpoczęliśmy sprzedaż kamienia.
Przemysław Oleszczyk z firmy INTERSTONE uważa wręcz, że problemy wynikają głównie z tego, że wszędzie wokół słyszy się o wszechobecnym kryzysie: – W porównaniu do 2010 zanotowaliśmy wzrosty, właśnie tutaj w Poznaniu. Gdyby nie te opowieści o kryzysach, pewnie mijający rok byłby jeszcze lepszy.
Swojej satysfakcji nie ukrywa też Radosław Szymański z firmy NOVOL, produkującej m.in. chemię kamieniarską: – Osiągnęliśmy pewną stabilność. Nieruchomości słabiej się sprzedają, w związku z czym tej pracy kamieniarskiej też jest mniej. Natomiast przez to, że utrzymujemy sprzedaż na podobnych poziomach, jesteśmy zadowoleni. Otwieramy się też na inne rynki zagraniczne, przez co nasza sprzedaż jest zdecydowanie wyższa.
Pytani o nadchodzący wielkimi krokami nowy rok przedstawiciele firm z branży kamieniarskiej zapewniają o swoim optymizmie, jednak nie chcą snuć przypuszczeń. Jaki będzie rok 2012 dla tej branży – przekonamy się już wkrótce.
Data dodania: 16.12.2011