Polski Związek Handlu i Usług Branży Pokryć Podłogowych to pierwsza tego typu organizacja w Polsce, zrzeszająca zarówno firmy jedno- lub kilkuosobowe, jak i średnie czy duże. Stara się zintegrować przedsiębiorstwa z segmentu wykładzin elastycznych i tekstylnych, branży ceramicznej czy też pokryć drewnianych, które nie miały dotąd swojej reprezentacji. Niedługo światło dzienne ujrzy jeden z pierwszych projektów tej organizacji, związany z kwalifikacją pracowników do montażu wykładzin oraz podłóg twardych, a także ich sprzedaży.
Zmniejszający się poziom bezrobocia, zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników, coraz większa liczba inwestycji to główne motywy powstania kompleksowego projektu szkoleniowego.
Problem zaczyna się już u źródła – w szkołach zawodowych. Poprzednia reforma edukacji doprowadziła praktycznie do likwidacji takich placówek, odbudowa szkolenia zawodowego jest trudna, a inicjatywy, które są podejmowane często nieefektywne. Obowiązek szkolenia automatycznie przechodzi więc na pracodawców. Większość firm, działających w sektorze podłóg, nie inwestuje jednak w szkolenia. Związek przyjrzał się dokładnie temu problemowi i znalazł przyczyny. Po pierwsze, na rynku brakuje wykwalifikowanych kadr, które oprócz posiadanej wiedzy, potrafiły będą ją przekazać w rzetelny sposób. Brakuje również kompleksowych programów szkoleniowych, które zrealizowane byłyby solidną podstawą dla przyszłych pracowników. Nawet jeżeli takie szkolenia istnieją, zazwyczaj są one nastawione na prezentację konkretnych produktów, a nie technologii, fragmentaryczne i kładą zbyt duży nacisk na marketing.
Program szkoleń opracowany przez Polski Związek Handlu i Usług Branży Pokryć Podłogowych ma być oparty na wiedzy wszystkich przedstawicieli branży z uwzględnieniem każdego rodzaju pokrycia, od wykładzin dywanowych, przez elastyczne, podłogi twarde, aż do sportowych. Jego założenie to nowoczesność i adekwatność – pod uwagę mają być brane trendy rynkowe i zachodnie standardy, które mają coraz większy wpływ na polskie przedsiębiorstwa. Cały cykl nowatorskich szkoleń dzieli się na trzy rodzaje kursów: montażowe, uzupełniające i sprzedażowe. Każdy z tych rodzajów został podzielony na kilka szczebli, a te na stopnie. Kursy montażowe to: przygotowanie i naprawa podłoża (gruntowanie, naprawa, wylewanie masy), Licencjonowany Montażysta Wykładzin Dywanowych (3 stopnie), Licencjonowany Montażysta Wykładzin Elastycznych (3 stopnie) i Licencjonowany Montażysta Podłóg Twardych (3 stopnie). Pod kursami uzupełniającymi kryje się trójetapowe szkolenie z renowacji i konserwacji pokryć podłogowych, natomiast kursy sprzedażowe składają się z dwóch części: Licencjonowany Sprzedawca Pokryć Podłogowych dla sklepów detalicznych i Licencjonowany Handlowiec Branży Pokryć Podłogowych, w tym trójstopniowy kurs dla Handlowca Kontraktowego lub dwustopniowy dla Handlowca Dystrybucyjnego. Program ten będzie jeszcze konsultowany ze wszystkimi przedstawicielami branży, którzy się do Związku zgłoszą. Na dzień dzisiejszy udział w autoryzacji potwierdziły takie firmy jak: Tarkett, Forbo, Gerflor, Murexin, Mapei i Uzin.
Oprócz teorii każdy z kursantów będzie miał do czynienia z zajęciami praktycznymi. Ich pierwsza część to prezentacja prawidłowego montażu przez prowadzącego, natomiast kolejne etapy to samodzielny montaż z oraz bez pomocy szkoleniowca. Każdy etap szkolenia trwać będzie 2-3 dni, a zakończony będzie certyfikatem lub – w przypadku uwag – cofnięciem pracownika do poprawki.
– Będziemy szkolić pracowników razem z producentami albo partnerami, chociażby po to, żeby obniżyć koszty i zaangażować cały rynek. Niektórzy producenci chemii w Polsce mają swoje centra szkoleniowe, więc odchodzi nam już jakiś koszt. Oczywiste jest, że te ośrodki nie są non stop wykorzystywane, dzięki temu my możemy z nich skorzystać. My jako Związek będziemy sprawować kontrolę nad merytoryczną częścią. Musimy narzucić pewien program, żeby nie było tam zbyt dużo marketingu dotyczącego konkretnego produktu. Musimy nad tym czuwać. Natomiast co do fachowości szkoleniowców, nie mam żadnych wątpliwości. Będziemy też chcieli zaproponować prowadzenie szkoleń tym osobom, które do tej pory nie prowadzili tego typu zajęć, ale są dobrymi fachowcami i mają dobre predyspozycje do uczenia innych ludzi. – powiedział nam Tomasz Urbański, Prezes Zarządu.
Warto również wspomnieć o korzyściach, płynących z udziału pracowników w takim szkoleniu. Odpowiednio wyszkolony pracownik to bezsporna przewaga konkurencyjna na rynku. Uczestnictwo w zorganizowanych kursach to oszczędność czasu i pieniędzy na wewnętrzne szkolenia.
Nina Śliwińska
Data dodania: 13.02.2018