Polski Związek Handlu i Usług Branży Pokryć Podłogowych to pierwsza tego typu organizacja w Polsce, zrzeszająca zarówno firmy jedno- lub kilkuosobowe, jak i średnie czy duże. Stara się zintegrować przedsiębiorstwa z segmentu wykładzin elastycznych i tekstylnych, branży ceramicznej czy też pokryć drewnianych, które nie miały dotąd swojej reprezentacji. Niedługo światło dzienne ujrzy jeden z pierwszych projektów tej organizacji, związany z kwalifikacją pracowników do montażu wykładzin oraz podłóg twardych, a także ich sprzedaży.

Zmniejszający się poziom bezrobocia, zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników, coraz większa liczba inwestycji to główne motywy powstania kompleksowego projektu szkoleniowego.

Problem zaczyna się już u źródła – w szkołach zawodowych. Poprzednia reforma edukacji doprowadziła praktycznie do likwidacji takich placówek, odbudowa szkolenia zawodowego jest trudna, a inicjatywy, które są podejmowane często nieefektywne. Obowiązek szkolenia automatycznie przechodzi więc na pracodawców. Większość firm, działających w sektorze podłóg, nie inwestuje jednak w szkolenia. Związek przyjrzał się dokładnie temu problemowi i znalazł przyczyny. Po pierwsze, na rynku brakuje wykwalifikowanych kadr, które oprócz posiadanej wiedzy, potrafiły będą ją przekazać w rzetelny sposób. Brakuje również kompleksowych programów szkoleniowych, które zrealizowane byłyby solidną podstawą dla przyszłych pracowników. Nawet jeżeli takie szkolenia istnieją, zazwyczaj są one nastawione na prezentację konkretnych produktów, a nie technologii, fragmentaryczne i kładą zbyt duży nacisk na marketing.

Program szkoleń opracowany przez Polski Związek Handlu i Usług Branży Pokryć Podłogowych ma być oparty na wiedzy wszystkich przedstawicieli branży z uwzględnieniem każdego rodzaju pokrycia, od wykładzin dywanowych, przez elastyczne, podłogi twarde, aż do sportowych. Jego założenie to nowoczesność i adekwatność – pod uwagę mają być brane trendy rynkowe i zachodnie standardy, które mają coraz większy wpływ na polskie przedsiębiorstwa. Cały cykl nowatorskich szkoleń dzieli się na trzy rodzaje kursów: montażowe, uzupełniające i sprzedażowe. Każdy z tych rodzajów został podzielony na kilka szczebli, a te na stopnie. Kursy montażowe to: przygotowanie i naprawa podłoża (gruntowanie, naprawa, wylewanie masy), Licencjonowany Montażysta Wykładzin Dywanowych (3 stopnie), Licencjonowany Montażysta Wykładzin Elastycznych (3 stopnie) i Licencjonowany Montażysta Podłóg Twardych (3 stopnie). Pod kursami uzupełniającymi kryje się trójetapowe szkolenie z renowacji i konserwacji pokryć podłogowych, natomiast kursy sprzedażowe składają się z dwóch części: Licencjonowany Sprzedawca Pokryć Podłogowych dla sklepów detalicznych i Licencjonowany Handlowiec Branży Pokryć Podłogowych, w tym trójstopniowy kurs dla Handlowca Kontraktowego lub dwustopniowy dla Handlowca Dystrybucyjnego. Program ten będzie jeszcze konsultowany ze wszystkimi przedstawicielami branży, którzy się do Związku zgłoszą. Na dzień dzisiejszy udział w autoryzacji potwierdziły takie firmy jak: Tarkett, Forbo, Gerflor, Murexin, Mapei i Uzin.

Oprócz teorii każdy z kursantów będzie miał do czynienia z zajęciami praktycznymi. Ich pierwsza część to prezentacja prawidłowego montażu przez prowadzącego, natomiast kolejne etapy to samodzielny montaż z oraz bez pomocy szkoleniowca. Każdy etap szkolenia trwać będzie 2-3 dni, a zakończony będzie certyfikatem lub – w przypadku uwag – cofnięciem pracownika do poprawki.

Warto również wspomnieć o korzyściach, płynących z udziału pracowników w takim szkoleniu. Odpowiednio wyszkolony pracownik to bezsporna przewaga konkurencyjna na rynku. Uczestnictwo w zorganizowanych kursach to oszczędność czasu i pieniędzy na wewnętrzne szkolenia.

Nina Śliwińska

Data dodania: 13.02.2018