Choć europejski rynek podłóg laminowanych zaliczył w minionym roku niewielki, czteroprocentowy spadek, producenci patrzą w przyszłość z optymizmem. Laminaty to wciąż najpopularniejszy rodzaj podłogi. Mimo to producenci poszukują innowacyjnych rozwiązań i coraz bardziej trafiających w zmieniające się gusta klientów dekorów. Zapraszamy do zapoznania się z przeglądem paneli laminowanych czołowych europejskich producentów, które w tym roku znajdziemy w sklepach.
Większość producentów podłóg laminowanych zgodnie przyznaje, że miniony rok naznaczony był piętnem kryzysu gospodarczego. Rynek wymaga od firm by lepiej dopasowywały się do jego potrzeb, szukały nowych rozwiązań, które wyróżnią ich produkty spośród innych dostępnych w sprzedaży.
Dla osób kupujących podłogi taka sytuacja może okazać się korzystna z kilku względów. Pewne plusy trudniejszej sytuacji rynkowej dostrzegają także producenci:
– Uczestniczyliśmy w prawdziwej walce o klienta, ale dzięki temu nastąpiła poprawa jakości punktów handlowych, co jest pochodną tej złej sytuacji i, ostatecznie, stanowi dla nas korzyść – uważa Jarosław Masina, Kierownik Działu Marketingu w firmie KRONOPOL.
Nowoczesne wzornictwo – propozycje dopasowane do różnych gustów
Osoby poszukujące podłogi do swoich mieszkań czy domów muszą bardzo często podejmować trudne decyzje – czy warto sugerować się najnowszymi trendami, czy też lepiej postawić na swoje preferencje? Z pomocą przychodzą nie tylko projektanci wnętrz, ale również sami producenci, którzy dbają, by ich oferta zawierała bardzo szerokie spectrum możliwości.
– Wszystkie, nawet najciekawsze dekory w kolorystyce paneli laminowanych po pewnym czasie coraz mniej interesują klientów i to jest ten ważny moment, w którym należy zaproponować odbiorcom nowe produkty – wyjaśnia Zbigniew Błaszczak, Dyrektor Sprzedaży Regionalnej w firmie EGGER, która postanowiła w tym roku niemal całkowicie odświeżyć swoją kolekcję paneli Floorline. – Wybór gamy dekorów nie jest przypadkowy. Główny wpływ na kolorystykę paneli w kolekcji mają sami klienci, ponieważ to ich pytamy o potrzeby i nastroje na dany sezon sprzedaży. Obserwujemy również wnikliwie przemysł meblowy i drzwiowy, aby móc dopasować swój produkt do trendów kolorystycznych, jakie są proponowane przez poszczególne segmenty rynku.
Okazuje się jednak, że preferencje jakimi kierujemy się w wyborze podłóg nie zależą jedynie od globalnych trendów, ale również od regionu świata, w którym żyjemy.
– Trendy zależą od gustów, gusta natomiast są zróżnicowane na rynkach całego świata. Istnieją oczywiście trendy, które możemy nazwać międzynarodowymi, lecz każdy kraj ma swoje wewnętrzne upodobania związane z tożsamością danego narodu. I tak, Polska to kraj dębów (miodowych, koniakowych), chociaż 10-15 lat temu było duże zapotrzebowanie na dekory klepkowe, na buki. Obecnie buki są popularne w Hiszpanii. Turcy natomiast gustują w kolorach czerwonych (wiśnia i jatoba), których w Polsce już praktycznie nie ma. Ciepłe kraje Europy Południowej i na Bliskim Wschodzie, wybierają zazwyczaj jasne kolory, a nawet białe – opisuje Jarosław Masina z firmy KRONOPOL, która, jak podkreśla, choć nie jest firmą awangardowa i skupia się raczej na klasyce, ma oczy szeroko otwarte na nowości, co pozwala na dotarcie do szerszej grupy odbiorców.
Odmienne gusta w różnych częściach świata dostrzega także belgijski producent paneli:
– Od zeszłego roku wprowadziliśmy podział na różne części świata, dlatego w różnych krajach mamy różną ofertę kolorystyczną. Chcemy po prostu lepiej dopasować naszą ofertę do potrzeb danego rynku – wyjaśnia Bartłomiej Cybuski, Kierownik Rozwoju Sprzedaży firmy Quick-Step. – W ostatnich latach w Europie Zachodniej pojawił się trend podłóg szarych, jednak w Polsce to znikoma część rynku i część z tych dekorów zostanie wycofana z oferty.
Panele laminowane, dzięki właściwie nieskończonym możliwościom wzorniczym, można dopasować do każdego wystroju – od pomieszczeń urządzonych w bardziej tradycyjnym stylu rustykalnym, którego głównym wyznacznikiem jest kolorystka ziemi oraz drewniane elementy, po nowoczesne, przestronne lofty, które zwykle cechuje minimalizm i chłodne kolory.
Dzięki różnorodnym typom wykończeń i rodzajom struktur, nawet panele utrzymane w naturalnej tonacji kolorystycznej drewna mogą mieć oryginalny wygląd. Przykładem może być nowa technologia wykończenia synchronicznego HELIOCHROM, oferowana w niektórych kolekcjach przez firmę KRONOPOL. Pozwala ona na uzyskanie matowej warstwy wierzchniej, a w miejscach, w których znajduje się odwzorowanie porów drewna połysków.
Podobne rozwiązanie proponuje firma Balterio, która w 2012 roku wprowadziła w niektórych kolekcjach technologię 3D – trójwymiarową strukturę imitującą drewno.
– 3D to trzy rodzaje wyczuwalnych struktur na jednej desce, trzy różne głębokości tej struktury oraz trzy rodzaje połysku: od matowego po satynę i jedwab – wyjaśnia Anna Wopanowicka, Country Manager Balterio.
To rozwiązanie zostało zastosowane w dwóch nowych kolekcjach tej marki – Infiniti oraz Xperience plus.
Ze względu na popularność wzorów inspirowanych starymi podłogami drewnianymi, Quick-Step wprowadził do swojej oferty wzory bardzo rustykalne – osiągane dzięki najnowszym technologiom bardzo dobrze oddającym naturalny materiał poprzez struktury drewna czy resztki lakieru w zagłębieniach struktur oraz podłogę wyglądającą jak poprzecznie piłowana.
W tegorocznym asortymencie producentów paneli znajdziemy wzory zatem wpisujące się w popularne trendy – od imitacji bardzo różnych rodzajów drewna, po nowoczesne wzornictwo np. imitacje betonu.
Firma EGGER odświeżyła kolekcję paneli Floorline – mnogość i różnorodność wzorów sprawia, że podłogę dla siebie znaleźć mogą zarówno miłośnicy drewnianych wzorów, jak i nowoczesnych aranżacji.
Wzornictwo obejmuje bowiem dekory drewniane w różnych wersjach kolorystycznych: od wersji bielonej, przez jasne i ciemne, aż po szarości z v-fugą lub bez (kolekcje: Solution, Universal, Country, Compact, Business) a także nowoczesne dekory wyglądające jak płytka, kamień czy beton (kolekcje: Modern Block i Kingsize).
Panele w kolekcji Solution mają 7 mm grubości oraz klasę ścieralności AC4. Kolekcje Universal i Country mają z kolei 8 mm grubości. Panele z serii Compact charakteryzuje natomiast zintegrowany podkład wyciszający Silenzio 2.5, który jest wykonany z ekologicznej celulozy. Jego zastosowanie zmniejsza odczucie hałasu o 50% w stosunku do tradycyjnych podłóg laminowanych. Grubość paneli z tej kolekcji wynosi 10,5 mm. Najbardziej wytrzymałe panele tej firmy, które sprawdzą się także w bardzo intensywnie użytkowanych pomieszczeniach to kolekcja Business o grubości 11 mm oraz klasie ścieralności AC5.
Materiał promocyjny
Pomimo, że Polacy w większości decydują się na panele, których dekory imitują drewno, w ofercie producentów znajdziemy także zupełnie nietypowe rozwiązania – imitacje płytek, a nawet wzorów tekstylnych. Pozwala na to coraz dynamiczniej rozwijająca się technologia.
– Dziś potrafimy tak wyprodukować panel, aby łączenia wyglądały tak samo między płytkami, jak i między poszczególnymi panelami. Mamy możliwość zastosowania różnych kolorów oraz kombinacji ilości płytek na panelu, w tym na przykład ciekawostka: wzór tekstylny nawiązujący do tapet z lat 80 – tłumaczy Bartłomiej Cybulski z firmy Quick-Step.
Innowacyjne rozwiązania w służbie estetyki i funkcjonalności
Producenci paneli dbają nie tylko o szerokie możliwości jeśli chodzi o dobór kolorystyki czy wzornictwa, ale także rozwiązania technologiczne, które rozwijają funkcjonalność produktów.
– Wprowadzamy na rynek w tym roku także zamek G5, opracowany przez znaną na całym świecie z setek patentów, szwecką firmę Vällinge. Nowy zamek to szybszy i łatwiejszy montaż, który można wykonywać w pojedynkę – nawet przy układaniu paneli w dużych pomieszczeniach – opowiada Aleksander Czaplicki, Manager Produktu w firmie KRONOPOL. – Rozszerzamy także możliwości zastosowania naszych paneli przez wiele czynników – jednym z niech jest klasa odporności ogniowej B(fl), która dla wszystkich naszych 10 milimetrowych podłogach daje możliwość odbioru strażackiego w budynkach użyteczności publicznej tj. hotele, przedszkola itp.
Na łatwość i szybkość montażu stawia w swoich produktach także Balterio, które stworzyło zapięcie na krótkiej stronie deski (PXP), co uławia łączenie długich desek. Rozwiązanie to został uhonorowane na tegorocznym Domoteksie, gdzie przyznano mu nagrodę Innovation Award at the Wood Flooring Summit.
Ponieważ coraz większym zainteresowaniem cieszą się także panele o nietypowych rozmiarach, producenci prześcigają się w oferowaniu różnych wariantów – długich, szerokich desek lub płytek.
– Prawdziwą gratką dla architektów są nasze nowe wzory w kolekcji Perspective oraz Eligna. Deska została poszerzona do 19 cm, aby lepiej oddać wygląd naturalnej podłogi zwłaszcza rustykalnej i oferuje wiele wzorów o bardzo ciekawej kolorystyce i strukturach – mówi Bartłomiej Cybulski z firmy Quick-Step.
Wspomniana wcześniej kolekcja Infiniti marki Balterio to także modne długie i szerokie deski, które sprawiają, że pomieszczenie wydaje się większe.
Data dodania: 04.05.2012