Postarzane dekory, etniczne wzory, odcienie szarości, błyszczące lub ultramatowe powierzchnie… To tylko niektóre z trendów, jakie w tym roku mają dominować na rynku podłogowym. Aby pokazać Wam co będzie w najbliższym czasie modne, wybraliśmy się do Hannoveru na targi DOMOTEX, które od lat są barometrem trendów w sektorze pokryć podłogowych.

Zobacz także relację z targów DOMOTEX 2011

Odbywające się zawsze na początku roku międzynarodowe targi podłogowe DOMOTEX skupiają na swoim terenie szeroką ofertę firm z branży podłogowej z całego świata. Zarówno dla wystawców, jak i zwiedzających są zatem świetną okazją do nawiązania kontaktów biznesowych oraz do zapoznania się z nowymi trendami.

Właśnie na ten temat udało nam się w Hannoverze porozmawiać z przedstawicielami polskich oraz zagranicznych firm, których produkty można kupić także na rodzimym rynku. Naszych rozmówców pytaliśmy, jakie według nich trendy będą dominować na rynku w 2011 roku.

Europa dębem stoi

 

Elżbieta Szydłowska, Dyrektor Marketingu i Sprzedaży Baltic Wood

Mniej więcej od dwóch lat rysuje się na rynku europejskim silny trend – koncentracja ofert podłóg drewnianych wokół dębu. Jest to surowiec, który zawsze królował, ale w tej chwili zaczyna to być jeszcze bardziej widoczne. W związku z tym popularne będą wszelkiego rodzaju wariacje na temat dębu, czyli szczotkowanie, bejcowanie, podwójne bejcowanie, porywanie barwnymi i bezbarwnymi lakierami. Możemy zaobserwować także drugi dominujący trend – rynek profesjonalny ewidentnie podąża w kierunku pełnej deski. Oznacza to, że coraz mniej popularne stają się klepka i inne drobne wzory, a królować zaczyna pełna, duża deska. Podsumowując, rynek kieruje się w stronę droższych, bardziej wyrafinowanych podłóg dębowych.

 

Grzegorz Mazur, Dyrektor WITEX Polska

Według mojej oceny nadal największym powodzeniem będą cieszyć się podłogi imitujące dęby, orzechy w pełnej desce ze szczotkowaną powierzchnią typu handscraped – czyli powierzchnią najbardziej imitującą podłogi drewniane. Dużym hitem powinny być podłogi z naszej kolekcji Ariosa. Coraz większą popularnością cieszą się podłogi winylowe, które są ciekawą alternatywą do podłóg drewnianych. W porównaniu z podłogami drewnianymi są bardziej odporne na wszelkiego rodzaju wgniecenia i zarysowania.

Klasyka zawsze w modzie

 

Bartłomiej Ross, Dyrektor Handlowy Panmar

W tym roku na pewno nadal będą dominować podłogi warstwowe, bo jest to około 60 procent rynku, zauważamy jednak, że polepsza się także rynek podłóg litych. Moda na tego typu podłogi powraca mniej więcej co 4-5 lat – myślę więc, że w najbliższym czasie około 5-10 procent rynku przejdzie właśnie w tym kierunku. Zainteresowanie będzie dotyczyć głównie podłóg klasycznych, w tej branży popyt na produkty innowacyjne jest krótkotrwały, a konsumenci zawsze wracają do rozwiązań klasycznych.

Na Zachodzie szarości, u nas natura

 

Bartłomiej Cybulski, Kierownik ds. Rozwoju Sprzedaży Quick-Step

W Europie zachodniej od pewnego czasu dominują szarości. W Polsce wciąż dominują naturalne kolory. Zdecydowanie najpopularniejszy jest dąb. W 2010 roku zaobserwowaliśmy większą sprzedaż podłóg białych lub zdecydowanie ciemnych. Wydaje mi się, że w roku 2011 dominować będą kolory naturalne, ale ich udział będzie systematycznie spadać. Nasi projektanci obserwują najnowsze trendy w całej branży wyposażenia wnętrz, czyli również producentów mebli, czy drzwi. Wnętrza w Polsce coraz częściej wyglądają jak te w Europie Zachodniej, choć my zdecydowanie bardziej lubimy wzory rustykalne o wyraźnych strukturach. Z ciekawostek TVP, która wybrała do swojego studia naszą podłogę wybrała wzór typowo szary, który jest bardzo popularny w Europie Zachodniej.

 

Paweł Gajewski, Kierownik Działu Sprzedaży Berry Alloc

Coraz popularniejsze są kolory ziemi, szarości, pastele – takie neutralne kolory pasują niemal do wszystkich wnętrz. Wydaje mi się, że właśnie taka kolorystyka będzie dominować w nadchodzącym sezonie. Z drugiej strony w Polsce zawsze dość dobrze sprzedawać się będą nieśmiertelne trzyklepkowe buki, ponieważ podobnie jak w sektorze meblarskim, buk jest prostym i praktycznym rozwiązaniem. Podczas targów klientom często podobają się bardzo nowoczesne, innowacyjne wzory, jednak poczucie estetyki i odwaga konsumencka, związana z zakupami na najbliższe 20 lat, zwykle nie idą w parze – dlatego decydują się jednak na bardziej tradycyjne produkty.

 

Matowa przyszłość wykładzin

 

Radosław Ulfik, Kierownik ds. Rozwoju LENTEX SA

Jeśli chodzi o wykładziny to przede wszystkim najpopularniejsze są wzory drewnopodobne, natomiast jeśli chodzi o nowe wzornictwo – to coraz częściej podobna się nam Polakom, to co sprzedaje się za naszą zachodnią granicą.

Coraz więcej klientów wybiera wzory takie, których nie możemy normalnie spotkać kupując podłogi drewniane, czyli wzory typu allover, jednokolorowe, jednobarwne – to przede wszystkim kupują ludzie młodzi, którzy, że tak powiem, są na dorobku.

Staramy się pokazać i udowodnić, że wykładzina może być zarówno ładna, praktyczna, jak i przystępna cenowo – dostosowana do portfeli ludzi młodych. Nasza nowa kolekcja Delta, jest to przede wszystkim kolekcja dla ludzi „na dorobku”, czyli kogoś kogo jeszcze nie stać na wymarzone mieszkanie czy dom, ale chce żyć w ładnych wnętrzach. Z pewnością wzory tradycyjne, czyli drewnopodobne znajdą nabywców także wśród ludzi nieco starszych, którzy stawiają na połączenie funkcjonalności z estetyką.

Zrobiliśmy pewne badania, które pokazały, że ludzie młodzi może nie mają świadomości, że wykładzina PCW potrafi być tak ładna. Nie chwaląc się tu za bardzo mogę powiedzieć, że mamy do czynienia z bardzo pozytywnym przyjęciem kolekcji Delta, zarówno wśród klientów krajowych, jak i eksportowych.

Trendy za bardzo się nie zmienią, jeśli mówimy o okresie jednego czy dwóch lat, to dużych zmian na pewno nie będzie. Natomiast w okresie od 3 do 5 lat na pewno coraz większą cześć rynku będą zdobywały wykładziny matowe. My jesteśmy już w tej chwili na to gotowi – Delta to wykładzina, która ma powierzchnię matową. Jesteśmy już tutaj gotowi na zmiany, odpowiednio kierując ten produkt do dużych sieci handlowych. Jesteśmy pewni sukcesu kolekcji Delta.

Data dodania: 31.01.2011