24 maja w Showroomie Grupy Nowy Styl w Warszawie odbyła się konferencja Świat Przyszłości – Akademia Inspiracji Baltic Wood. W imprezie wzięło udział ponad 200 gości – architektów, dystrybutorów i dziennikarzy. O przyszłości mody, designu, architektury opowiadały Dorota Wróblewska oraz Zuzanna Skalska.
Konferencja podczas której uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się o tym jakie trendy będą obecne w modzie, architekturze i designie, towarzyszyła premiera nowych kolekcji podłóg trójwarstwowych marki Baltic Wood.
Po wejściu do Shoowroomu przywitały nas najnowsze podłogi oferowane przez Baltic Wood – wiszące w pomieszczeniu ucharakteryzowanym na… garderobę. Na sali, w której obywały się później wykłady mogliśmy natomiast zobaczyć wybieg, na którym role modelek pełniły… podłogi drewniane Baltic Wood z nowych kolekcji Elite Line i Style Line.
Taka koncepcja prezentacji nowej kolekcji miała ścisły związek z tematyką konferencji – koncept wyjaśniła w trakcie powitania Elżbieta Szydłowska, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, Członek Zarządu Baltic Wood, tłumacząc, że moda ma ogromny wpływ na wszystkie aspekty naszego życia – także na szeroko pojęty design oraz architekturę wnętrz.
Podłoga jest jak buty – wykład Doroty Wróblewskiej
Pierwszy wykład podczas Akademii Inspiracji poprowadziła producentka pokazów i promotorka mody, kultury i sztuki, a także właścicielka Domu Mody Forget-me-Not – Dorota Wróblewska.
Podczas prezentacji mieliśmy okazję poznać jej punkt widzenia na trendy przyszłości, nie zabrakło także zajęć praktycznych – Dorota Wróblewska co jakiś czas wyławiała z tłumu osoby, które według niej były ubrane w sposób interesujący i pokrywający się z aktualnymi trendami. Jak przekonywała, świat mody nie jest daleki od świata aranżacji wnętrz:
– Deski są jak buty. Jeśli mamy dobre buty i przeciętny garnitur, to i tak będziemy dzięki nim dobrze wyglądać. A więc jeżeli podłoga będzie ciekawa, całe wnętrze na tym zyska.
Dorota Wróblewska dodała także, że bardzo trudno jest zdefiniować modę w obecnych czasach, ponieważ jest ona pewnym wyznacznikiem osobowości. Obecne kierunki w modzie doskonale odzwierciedla natomiast fakt, że pomimo pewnej globalizacji trendów, lokalne wzornictwo ma się doskonale.
Jak mogliśmy dowiedzieć się z wykładu projektantki, w przyszłym roku popularny będzie styl retro, kolory kojarzące się z ekologią – kolory ziemi. Podsumowując swój wykład Dorota Wróblewska podkreśliła natomiast, że:
– Tak naprawdę w doborze stroju, dodatków, czy podłogi liczy się oryginalność i prawdziwość, a nie ślepe podążanie za obowiązującymi trendami. Wybierane przez nas projekty mają współgrać z naszym charakterem, naturalnie go dopełniając.
Koniec trendów – wykład Zuzanny Skalskiej
Kolejny, niemal dwugodzinny wykład, poprowadziła Zuzanna Skalska, światowej sławy ekspert w dziedzinie wzornictwa przemysłowego, trendwatcher w VanBerlo (największy holenderskim studio projektowym), która od ponad 14 lat zajmuje się monitorowaniem trendów dla światowych marek.
Już na początku swojego wystąpienia Zuzanna Skalska uczuliła uczestników konferencji, że nie można mówić o jednym źródle trendów – należy zatem obserwować rzeczywistość i wyciągać wnioski.
Trendwatcherka ogłosiła też za Philippe’m Starck’iem „koniec trendów”:
– Nie kreujemy kompletnie niczego nowego. Wszystko co jest i zostanie wymyślone, zostało już kiedyś wymyślone. Wprawdzie przejdzie w inną formę, ale potrzeba – motor napędowy rozwoju – jest dokładnie taka sama. Nie ma już nowych potrzeb.
W nakreślonej przez siebie wizji przyszłości, Zuzanna Skalska widzi natomiast miejsce dla prawdziwych materiałów i wysokiej jakości rzemiosła:
– Jesteśmy zmęczeni produkcją przemysłową, gdzie wszystko jest do siebie podobne. Odchodzimy od materiałów sztucznych. To jest wyraźny trend – liczy się materiał i jakość rzemiosła.
Świat kuchni molekularnej
Ostatnią częścią spotkania był pokaz kuchni molekularnej wykonanej przez zespół Jeana Bosa – dyplomowanego Mistrza Kucharskiego Belgii i Francji, byłego szefa kuchni Króla Belgii oraz Księcia Monaco, twórcy Akademii Kuchni Molekularnej w Polsce. Zainteresowani poznaniem nowych smaków moli spróbować m.in. mrożonych w ciepłym azocie pianek molekularnych, mięsa gotowanego w niskich temperaturach metodą Sous Vide, a nawet dymiących drinków czy lodów z piwa.
Jak sprzedać trendy?
Podczas konferencji Świat przyszłości – Akademia Inspiracji Baltic Wood nie mogło zabraknąć także przedstawicieli dystrybutorów tej marki. Zapytaliśmy ich jak duży wpływ na decyzje zakupowe konsumentów mają trendy i moda.
Adam Łukomski, Sykomat: Moda i architektura idą ze sobą w parze. Nowa kolekcje Baltic Wood jest odzwierciedleniem aktualnych trendów. Na pewno jest część klientów, którzy będą poszukiwali dość standardowych rozwiązań, jednak jest też spora grupa osób, które cenią rozwiązania ciekawe i do nich na pewno trafi nowa kolekcja Baltic Wood. Ci klienci bowiem poszukują podłóg drewnianych, które de facto nie wyglądają jak deski. Poszukują kolorów ziemi, bieli, brązów, a nawet czerni – prostych kolorów w prostych formach. Nowymi trendami są też podłogi olejowane lub lakierowane na matowo. Popularnością w Polsce niezmiennie cieszą się rodzime gatunki – dąb i jesion.
Piotr Kopytko, Quercus: Jak słusznie zostało zauważone podczas tego spotkania, trendy są krótkotrwałe. Rzeczy piękne fascynują nas jako klientów, a także jako profesjonalistów, którzy dostrzegają kunszt wykonania pewnych elementów. Takie spotkania, mówienie o trendach jest niezbędne dla funkcjonowania naszego rynku, ponieważ powoduje, że po prostu nie jest on nudny. Jeśli jednak chodzi o wybory klientów, to oczywiście najlepiej sprzedają się produkty klasyczne, bo to wszystko co klasyczne jest bezpieczne. Natomiast wiele powiedziano tu o kolorach ziemi, szarościach, stonowanych brązach, bielach – i to rzeczywiście są tonacje, które podobają się ludziom. Wydaje mi się, że najlepsze są propozycje wyśrodkowane – wzory ciekawe, acz bezpieczne. Wiele zależy także o jakim rynku mówimy – jak powszechnie wiadomo – u nas w Krakowie bardzo ceni się tradycję, np. biele nie są zbyt popularne.
Data dodania: 12.06.2012