Za nami kolejna edycja branżowych Targów Wyposażenia Hoteli INVEST-HOTEL. Podczas trwającej cztery dni imprezy swoją ofertę zaprezentowało ponad 170 wystawców z sześciu krajów. Frekwencja liczona łącznie z targami TOUR SALON wyniosła niemal 20 tysięcy zwiedzających.
Poznańskie targi adresowane były do właścicieli obiektów noclegowych, którzy chcą tworzyć i rozwijać swoje hotele, pensjonaty, motele z uwzględnieniem najnowszych trendów w zakresie aranżacji wnętrz, architektury oraz funkcjonalnego wykorzystania przestrzeni.
– Na targi INVEST-HOTEL przychodzą głównie właściciele ośrodków wypoczynkowych, pensjonatów, hoteli, a także dostawcy usług, producenci i dystrybutorzy wszystkich usług i produktów do tego biznesu – mówi Katarzyna Jardanowska z Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Wystawcy prezentowali szeroką ofertę wyposażenia hotelowych wnętrz: meble, wykładziny, armaturę łazienkową, tkaniny i oświetlenia, porcelanę oraz wiele innych, nierzadko bardzo eleganckich drobiazgów. Odrębna część ekspozycji była także poświęcona sektorowi SPA i Wellness.
Branżowo znaczy kameralnie?
Frekwencja podczas pierwszych dni tej imprezy nie była jednak imponująca, zwłaszcza w porównaniu do odbywających się równolegle turystycznych targów TOUR SALON.
– Owszem, porównując obie imprezy, na TOUR SALONIE są prawdziwe tłumy, a w przypadku INVEST-HOTELU nie spotyka się tak wielu odwiedzających – nigdy tak nie było, bo nie takie jest założenie tego wydarzenia – wyjaśnia Katarzyna Jardanowska. – Celem tych targów są rozmowy B2B i najważniejsza jest jakość tych rozmów. Nawet jeżeli w ciągu dnia jest ich tylko dziesięć, to i tak są one dla przedsiębiorców ważniejsze niż mnóstwo przechadzających się ludzi, którzy w ogóle nie są tą tematyką zainteresowani.
Sceptycy doszukują się przyczyn przeciętnej frekwencji na targach pewnym wyczerpaniem tej formuły w dobie wszędobylskiego Internetu i informacji (również o produktach) na wyciągnięcie… myszki.
– Być może trochę tak jest, jednak w przypadku INVEST-HOTELU, myślę, że przyczyn należałoby szukać w tym, że w Polsce jest bardzo dużo imprez tego typu. Gdyby były dwie lub trzy, to pewnie łatwiej byłoby wystawcom zdecydować się na udział w konkretnej imprezie. To rozdrobnienie może powodować takie wrażenie, że targi nie spełniają do końca swojej roli – uważa Katarzyna Jardanowska z MTP. – My jednak na bieżąco badamy zainteresowanie targami, rozmawiamy z wystawcami. Zdarzają się takie firmy, którym brakuje nieco masowego charakteru tego typu imprez. Pytamy ich wtedy jak wygląda jakość rozmów biznesowych podczas, gdy wokół jest mnóstwo ludzi spoza branży – zwykle pada odpowiedź, że jest ona znacznie gorsza. A przecież dla wystawców na targach branżowych najważniejsze są jednak te konkretne rozmowy.
Mniejszy ruch podczas imprez targowych został także z pewnością spowodowany przez ubiegłoroczny kryzys. Z drugiej strony rynkowi hotelowemu w Polsce powinna pomóc organizacja Mistrzostw EURO w 2012 roku. Która z tych tendencji przeważa?
– Wydaje mi się, że dominuje jednak ten pokryzysowy krajobraz – na początku był taki boom, wszyscy się szykowali na EURO, spodziewano się, że będą umowy jedna za drugą, że będą nowe hotele, pensjonaty. Tak było na początku – w tej chwili wiadomo, że na dwa lata przed Mistrzostwami nikt nie zacznie budowy wielkiego hotelu, mam też wrażenie, że ten kryzys niektórym podciął skrzydła. Dlatego branża troszeczkę spowolniła. Chociaż w dalszym ciągu brakuje około 20 procent miejsc noclegowych i będą one musiały powstać – komentuje Katarzyna Jardanowska.
Bogata oferta
Zwiedzający, którzy jednak zdecydowali przyjść na targi INVEST-HOTEL na pewno tego nie żałowali – wystawcy przygotowali dla nich atrakcyjne ekspozycje, na których każdy mógł na własne oczy obejrzeć, a niekiedy nawet wypróbować oferowane przez firmy produkty.
Wśród przedstawicieli firm meblarskich najnowsze kolekcje i rozwiązania prezentowały m.in.: Agata S.A., BALMA DESIGN, FAMOS, Chairconcept.com, Fabryka Mebli KĘPNO JAROCIN Sp. z o.o. – Perfect Design, Kler, KMK Kolekcja Mebli, Profap oraz Paged Meble z Jarocińskimi Fabrykami Mebli.
W żadnym hotelu nie może także zabraknąć odpowiedniego oświetlenia – lamp, żyrandoli, kinkietów, a także popularnych ostatnio świateł LED. Swoje produkty w tej dziedzinie zaprezentowały m.in. firmy: LEMIR Wosik Wesołek, Lis Poland Sp. z o.o., Saturn i TOPMET Light.
Urządzanie każdego wnętrza wypada rozpoczynać od podłogi, producentów z tej branży nie mogło zatem również zabraknąć na targach wyposażenia hoteli. Swoje produkty prezentowali m.in.: Newmor Polska, Natur Parquet, Maltzahn Carpet Innovation GmbH.
Zwiedzający mogli zapoznać się także z propozycjami wystawców w zakresie ceramiki łazienkowej, systemów komputerowych, rozwiązań informatycznych oraz oprogramowania (MCM COMPUTER i LSI Software SA).
Coś dla ducha i ciała…
Coraz więcej Polaków docenia w hotelach zaplecze rekreacyjne: sale fitness, salony urody, sauny. Organizatorzy tegorocznego INVEST-HOTELU nie zapomnieli także o tym aspekcie – przedstawiciele branży SPA i Wellness prezentowali swoje rozwiązania w jednym z pawilonów tej imprezy. Był to niezaprzeczalnie jeden z elementów, który przyciągnął do Poznania wielu inwestorów. Swoje produkty prezentowały m.in. firmy: BTL – wiodący producent i dystrybutor aparatury medycznej na świecie, Meden-Inmed, Poolspa, Klafs, PPH Wander.
…oraz umysłu
Obok bogatej oferty wystawców uwagę przyciągały także ciekawe konferencje, prelekcje, spotkania ze specjalistami i prezentacje na przestrzeniach specjalnych. Konferencja „Design jako element przewagi konkurencyjnej w hotelarstwie” zgromadziła kilkudziesięciu słuchaczy, podobnym zainteresowaniem cieszyła się także prezentacja dra Lecha Piotrowskiego – „Nowe kierunki rozwoju branży hotelarskiej w Polsce” oraz seminarium „Naprawiamy Hotele”, podczas którego zainteresowani mogli dowiedzieć się więcej o sytuacji na rynku inwestycji hotelarskich w Polsce. Przedstawiciele biznesu SPA i Wellness aktywnie uczestniczyli w panelu dyskusyjnym „Kulisy prowadzenia biznesu SPA w Polsce”.
Targowe podium
Tradycyjnie Międzynarodowe Targi Poznańskie przyznały w trakcie uroczystej gali nagrody dla najlepszych wystawców i produktów – Złoty Medal MTP i Acanthus Aureus.
Złoty medal MTP trafił do producentów produktów, które spełniają najwyższe wymagania jakościowe i są innowacyjne:
Leżanka relaksacyjna SWAY
KLAFS Sp. z o.o., Miłosław
Proekologiczne winylowe okleiny ścienne SECOND – LOOK
LSI WALLCOVERINGS,USA
Autorski projekt SPA dla użytku komercyjnego „ LAGUNA RELAKSU”
PPH „WANDEX” Agata Wróblewska, Sopot
Pościel z kolekcji BAMBOO – LINE
ZPCH. TEXPOL Sp. z o.o., Dłutów
Nagroda Acanthus Aureus przypadła w udziale wystawcom, którzy zaprezentowali na targach najciekawsze ekspozycje:
Klafs Sp. z o.o.
VERSO TECHNOLOGIES Sp. z o.o.
RIDEX DEKORACJA Sp. z o.o.
Fabryka Mebli Okrętowych FAMOS Sp. z o.o.
BALMA DESIGN Ryszard Balcerkiewicz
Szczęśliwa (?) trzynastka za rok
Na kolejną edycję Targów Wyposażenia Hoteli INVEST-HOTEL będziemy musieli poczekać kolejny rok. Jaki okaże się wtedy rynek obiektów noclegowyh przekonamy się w dniach 19-22 października 2011 roku. Tematem przewodnim przyszłorocznej wystawy będą ekologiczne rozwiązania dla hoteli.
Data dodania: 29.10.2010