O podjeździe często nie myślimy w kategoriach wizytówki naszego domu, a przecież to on rozciąga się za ogrodzeniem jako pierwszy. Dawniej stanowił o zamożności właściciela posesji – dziś sprowadza się go do z pozoru nieważnej roli ciągu pieszo-jezdnego od bramy do garażu.

Trwałość

Aby podjazd służył przez wiele lat, trzeba przede wszystkim wybrać trwałe elementy, z których zostanie zbudowany. Warto też zwrócić uwagę na możliwość ich łatwego demontażu w przypadku ewentualnego uszkodzenia. Najchętniej wybierane są płyty oraz kostki betonowe.

Istotna jest też grubość nawierzchni podjazdu – tę 6-centymetrową wykorzystuje się w przypadku podjazdów przeznaczonych dla samochodów osobowych i dostawczych o masie wynoszącej maksymalnie 3,5 tony. W przypadku cięższych pojazdów grubość powinna wynosić przynajmniej 8 cm.

 

źródło: Polbruk S.A.

 

Podgrzewanie

W naszych warunkach klimatycznych warto pomyśleć o podgrzewaniu podjazdu, które zimą uniemożliwi zamarzanie opadów atmosferycznych na jego powierzchni.

W przypadku krótkich podjazdów o małym nachyleniu zazwyczaj stosowane są maty lub kable grzejne, które układa się na szerokość rozstawu kół samochodu. Z kolei w przypadku długich podjazdów o dużym stopniu nachylenia oraz natężenia ruchu powinno się stosować system na całej powierzchni. Tutaj dobrym rozwiązaniem są też odwodnienia liniowe (podgrzewane), do których będzie spływał nadmiar wody.

Te rozwiązania nie tylko zapewniają bezpieczeństwo, ale i wpływają na trwałość oraz wygląd betonowego podjazdu. To dlatego, że eliminują one konieczność stosowania silnych środków do rozpuszczania śniegu i lodu, które mogą negatywnie wpłynąć na stan materiałów budowlanych.

 

źródło: Buszrem

Oświetlenie

Aby zachować zarówno nieskazitelny wygląd domu, jak i zadbać o bezpieczeństwo nocą, trzeba zainwestować w odpowiednie oświetlenie. Dzisiaj możemy wybierać spośród wielu możliwości tak, aby jak najlepiej połączyć atrakcyjny wygląd z funkcjonalnością.

Jednym z rozwiązań jest zamontowanie opraw najazdowych, których rozmieszczenie musimy przemyśleć jeszcze przed budową ułożeniem nawierzchni podjazdu. Powinny one znajdować się w odległości maksymalnie 1 metra od siebie.

 

źródło: Polbruk S.A.

Można wybrać też podświetlenie linią LED RGB, oczywiście odpowiednio przystosowanym do warunków zewnętrznych.

Innym rozwiązaniem są też wysokie słupki świetlne stojące po obu stronach podjazdu – w rabatach bądź chodnikach. Najbardziej efektownie wyglądają one przy długich podjazdach.

[KK]

Data dodania: 27.05.2019