Wybór pokryć podłogowych jest ogromny, a mimo to ciągle powstają nowe możliwości. Europejski Związek Producentów Paneli Laminowanych (EPLF) przeprowadził w związku z tym badania popularności podłóg laminowanych na rynku. Stowarzyszenie współpracowało z Deutche Messe, organizatorem szczytu Woodflooring na targach DOMOTEX.
Badania wykazały, że panele laminowane są najbardziej popularne w Niemczech, we Francji oraz w Polsce i na tych krajach skupiono się podczas podsumowywania wyników. Ten typ pokryć podłogowych jest mniej popularny wśród architektów niż wśród konsumentów, ale zyskują coraz większą akceptację dzięki wzrastającemu poziomowi wiedzy na ich temat.
Badanie przeprowadzono wśród głównie konsumentów, którzy zakupili nowe podłogi w roku poprzednim lub planują kupić nowe podłogi w ciągu najbliższych miesięcy. Architekci, którzy brali udział w badaniu mają zróżnicowane doświadczenie w projektowaniu hoteli, restauracji, sklepów, w segmencie mieszkaniowym i biurowym.
Proces podejmowania decyzji o zakupie pokrycia podłogowego trwa od czterech do pięciu miesięcy – jest to aktywny czas dla producentów i handlowców. Badania pokazują, że decyzję na temat zakupu pokrycia podłogowego najczęściej podejmują pary, mężczyźni i kobiety. Laminowane podłogi wybierają najczęściej kobiety w Niemczech i Francji, podczas gdy w Polsce na laminaty decydują się przede wszystkim mężczyźni.
Konsumenci przed zakupem biorą pod uwagę przede wszystkim dwa źródła informacji we wszystkich tych trzech krajach. Najważniejsze są rozmowy ze znajomymi i przyjaciółmi. Respondenci przyznali, że stanowią one dla nich istotniejsze źródło informacji niż sprzedawcy, fachowcy i producenci. Internet z kolei jest ważnym źródłem informacji osób do 40 roku życia.
Z badań jasno wynika, że w wymienionych trzech krajach najważniejsze są referencje i głosy polecające dany rodzaj podłogi. Co ciekawe, architekci w badanych państwach mają poczucie, że są dużo szczegółowiej i szczerzej informowani przez producentów niż zwykli konsumenci.
Główne korzyści laminatu: design, instalacja, trwałość
Atrakcyjny design, prosty montaż i pielęgnacja, trwałość i odpowiedni stosunek ceny do jakości to podstawowe wymagania klientów. Architekci natomiast zwracają uwagę na indywidualne możliwości projektowania, higienę, gwarancję producenta, możliwość montażu na wielką skalę i kompatybilność z ogrzewaniem podłogowym. Konsumenci i architekci zgadzają się, że mocne strony podłóg laminowanych w szczególności obejmują ich atrakcyjny design, prosty montaż, trwałość i ceny. Oczekiwania wobec podłóg są raczej podobne w Niemczech, Francji i Polsce wśród grup docelowych. Jednak konsumenci mają najwyższy poziom wymagań w Polsce, a architekci w Niemczech.
W porównaniu do innych pokryć podłogowych, podłogi laminowane zostały wysoko ocenione przez konsumentów.
W porównaniu do elastycznych wykładzin podłogowych, laminat szczególnie zapunktował opinią „Elegancki / wyrafinowany, właściwości izolacyjne i ekologiczne” w porównaniu z dywanami: „higieniczny, uszkodzone części można zastąpić i nadaje się do ogrzewania podłogowego”, w porównaniu do parkietów z opinią „zrób to sam-instalacja”, a w porównaniu do płytek ceramicznych: „ciepły w dotyku i wysoka izolacja akustyczna ” oraz „antypoślizgowy”.
Architekci mają jednak bardziej krytyczny stosunek do podłóg laminowanych, zwłaszcza w Niemczech. We Francji, wyniki laminatów są wyższe wśród architektów w stosunku do elastycznych wykładzin podłogowych w kryterium „ekologiczność”, w porównaniu do parkietów w kryterium „stosunek ceny do jakości, higien i czyszczenie mechaniczne” i w porównaniu do płytek w opinii „izolacja akustyczna i antypoślizgowość”.
Polscy architekci wolą także laminat od płytek ze względu na cechy wyżej wymienione, jednak mimo wszystko najbardziej cenią parkiet.
Tolerancja cenowa w Niemczech, Francji i Polsce
Tolerancja cenowa dla wysokiej jakości podłóg laminowanych waha się między 12 a 20 euro za metr kwadratowy dla konsumentów niemieckich i francuskich, a od 10 do 15 euro dla polskich konsumentów. Przychody badanych osób i poziom informacji na temat podłóg laminowanych muszą być w tym przypadku brane pod uwagę.
Co ciekawe, cena staje się mniej istotna przy wzroście wiedzy na temat charakterystyki podłogi. W klasach o wyższych dochodach, badani ludzie są skłonni wydać do 25 euro za metr kwadratowy za produkt wysokiej jakości, a ceny poniżej pięciu euro są postrzegane jako zbyt tanie we wszystkich przedziałach dochodów i związane z produktami niskiej jakości.
Data dodania: 23.02.2012