Kolory od zawsze wiele mówiły o człowieku. W dzisiejszym świecie rola barw zdominowała wiele aspektów życia. O najnowszych trendach i psychologii kolorów rozmawialiśmy z dr. Markiem Borowińskim.

Jakie trendy w aranżacji wnętrz będą obowiązywały w nadchodzącym 2011 roku?

Marek Borowiński: Przede wszystkim obowiązywać będzie koncepcja czterech trendów, czyli Kolor Design, Powiew Harmonii, Przeczucie i Głębia Natury. Wśród innych zjawisk należy wymienić bardzo głęboko idącą  personalizację. Mamy różne elementy dekoracyjne, różne formy, kształty wyprodukowane przemysłowo, ale każdy z nas układa z nich własną kompozycję. Są to np. dekoracje na ścianę, naklejki, które doskonale personalizują wnętrze. Kolejnym elementem jest zjawisko redesignu, które przywędrowało do nas z Paryża. Gdy jakiś produkt kończy swój bieg, dajmy na to stare opony od samochodu, wówczas możemy je wykorzystać jako kosze do ogrodu. Innymi słowy redesign daje możliwość życia, wszystkim tym elementom, które zakończyły swój byt. Ważnym trendem jest też element powtarzalności kształtów. Dotyczy on oświetlenia oraz mebli. Na to wszystko nakłada się zjawisko powrotu do natury.

Co się zmieniło w ciągu ostatnich 12 miesięcy?

MB: Muszę przyznać, że zmieniło się bardzo dużo. W główniej mierze są to zmiany dekoracji ścian, mebli, oświetlenia oraz podłóg. Nastąpił tu spory rozwój bowiem produkty, które mają już 6 miesięcy uchodzą w świecie trendów za nieco starsze.

Czy zmieniające się trendy powinny nas inspirować do zmian?

MB: Dziś jesteśmy niewierni produktom, markom, a co za tym idzie niewierni trendom. Sądzę, że niewiele osób specjalnie coś zmienia, by nadążyć za nowościami. Częściej są to osoby, które dopiero się budują lub remontują swój dom. Oczywiście trendy nie zmieniają się aż tak diametralnie. Obowiązują 2-3 lata, ma to związek z cyklami kulturowymi.

W jaki sposób generowane i ustalane są trendy?

MB: To wynik różnych obserwacji. Począwszy od obserwacji internetu i zjawisk, jakie w nim zachodzą, po badania, co lubimy i czego nie lubimy. Należy do tego dodać pewien poziom własnej, indywidualnej kreacji, czyli przewidzenia. Ten pierwiastek kreatywności jest dopełnieniem tego co ostateczne w trendach.

Czy Polacy wykorzystują psychologię koloru w aranżacji wnętrz?

MB: Prywatnie nie, ale kierujemy się czymś co działa w psychologii koloru, mianowicie wykorzystujemy emocje. Przykładowo podoba mi się ta żółta lampa, bo ma fajny kolor i muszę ją mieć. Tym samym nie jesteśmy świadomymi uczestnikami tego procesu. Kolor jest tak silny, że ma pewne rzeczy podświadome i na bazie emocji, które generuje, podejmujemy decyzję konsumencką.

Czy kolor wystroju wnętrza jest nam w stanie powiedzieć coś o upodobaniach i cechach właściciela?

MB: Generalne cechy jesteśmy w stanie określić. Nie stanowi to specjalnego problemu, oczywiście jeśli właściciel nie skorzystał z usług designera. Musimy pamiętać, że kolor jest energią, emocją i dlatego na przykład ludzie zdrowi otaczają się czystymi kolorami, ludzie chorzy wykorzystują w aranżacji wnętrz brudne kolory.

Jako psycholog koloru pomaga Pan w zaprojektowaniu i doborze barw. W jaki sposób tworzona jest kolorystyka aranżacji wnętrz dla potencjalnego klienta?

MB: Wykorzystywane są testy kolorystyczne, które bardzo dużo pokazują. Ujawniają, jaką mamy osobowość. Zdradzają wszystko to, co lubimy i czego nie lubimy.

Co determinuje nasze wybory kolorystyczne?

MB: Jest wiele takich czynników, chyba najważniejszym z nich jest strefa klimatyczna, w której żyjemy. Im zimniej za oknem, tym bardziej lubimy ciepłe kolory. Potwierdzają to wyniki badań moich kolegów z Francji, Hiszpanii czy Włoch, gdzie dominanta kolorystyczna w poszczególnych segmentach rynku jest bardzo zróżnicowana.

A jaki kolor ukochali sobie Polacy?

MB: Zdecydowanie pomarańczowy. Wskazują na to badania dotyczące zarówno preferencji kolorystycznych, jak i sprzedaży farb.

W jaki sposób powinniśmy dobierać kolory?

MB: Kolory należy dobierać zgodnie z zapotrzebowaniem. Musimy odpowiedzieć na pytanie, co się nam tak naprawdę podoba. Jest jednak ważna zasada, żeby odpowiednio łączyć kolor z kolorem. Uważam, że wiele osób potrafi zestawiać kolory, ma w sobie takiego ”mistrza kolorów”. Jednak nie każdy z nas jest w stanie tę cechę rozwinąć, by nabrać zdolności kompetencji w doborze kolorów dla siebie.

Czyli okazuje się, że nie sztuką jest dobrać kolor, ale odpowiednio go ze sobą zestawić. Zatem jakie błędy najczęściej popełniamy łącząc kolory?

MB: Czasami łączymy ze sobą klika brudnych kolorów, które układają się dysharmonijnie. Również umysł ludzki ich nie lubi. Najczęściej są to ciemne lub ostre kolory.

Czy nasze mieszkanie powinno być zaaranżowane w jednej tonacji kolorystycznej?

MB: Jedna tonacja jest szkodliwa. Człowiek do rozwoju i prawidłowego funkcjonowania potrzebuje energii wielu kolorów. Dla równowagi powinny być to zarówno kolory ciepłe, jak i zimne. Jeśli jesteśmy energicznymi osobami to wnętrze naszego mieszkania powinno być spokojne. Gdybyśmy je urządzili w kolorze czerwonym mogło by mieć to niepożądane skutki. Z kolei dla flegmatyka byłoby to idealne rozwiązanie.

Czy kolor może zmienić naszą osobowość?

MB: Nasze zachowania mogą ulegać mniejszym lub większym zmianom pod wpływem kolorów. Jednak żaden kolor nie zmieni naszej motywacji do życia, w szczególności tego co robimy i dlaczego.

Historia pokazuje, że symbolika koloru na przestrzeni czasu ulegała poważnym zmianom. W jaki sposób może zmieniać się nasza reakcja na odbiór poszczególnych kolorów?

MB: Świat zmienia nasze podejście do koloru. Robiąc badania w jednym z warszawskich przedszkoli, zapytałem jakiego koloru jest krowa. Dzieci odpowiedziały, że fioletowa. Podobnie było z odpowiedzią na pytanie, z jakim kolorem kojarzy się Państwu herbata? Większość ankietowanych wskazała kolor żółty. Okazuje się zatem, że świat reklam w istotny sposób może zmieniać nam nabyty kod kolorystyczny. Im są one częstsze i bardziej agresywniejsze, tym mogą być groźniejsze dla człowieka bowiem powodują zmiany na poziomie pamięci emocji.

Dr Marek Borowiński jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Od wielu lat zajmuje się psychologią koloru i jest ekspertem w tej dziedzinie. Jest współpracownikiem grupy kolorystów w Paryżu i oficjalnym obserwatorem trendów przy targach Maison & Object. Prowadzi liczne wykłady i szkolenia dotyczące m.in. psychologii i komunikacji koloru w biznesie. Stworzona przez niego firma zajmuję się przygotowaniem profesjonalnych rozwiązań dla klientów indywidualnych i przedsiębiorstw.

Rozmawiał Błażej Kulesza

Data dodania: 28.10.2010